منطقه 6 تهران: معرفی و تاریخچه

منطقه 6 تهران

منطقه 6 تهران – یکی از قدیمی ترین مناطق 22 گانه پایتخت، که از لحاظ جغرافیایی مرکز و قلب تپنده تهران، منطقه 6 می باشد. مساحت این منطقه حدود 2138 هکتار  و نزدیک 3.3 درصد از سطح شهر تهران را شامل می شود. شهرداری منطقه 6 استان تهران از 6 ناحیه و 14 محله تشکیل شده جمعیت این منطقه  بالغ بر 250.000 نفر می باشد. که بیش از 30 درصد ساختمان های حکومتی، دولتی، نهادها و بانک های مختلف در این منطقه از تهران می باشد. منطقه 6 تهران از سمت شمال به منطقه 3، از سمت غرب به منطقه 2، از سمت شرق به منطقه 7 و از جنوب به مناطق 10، 11 و 12 مرز مشترک دارد. منطقه ۶ تهران جزو مناطق پرتردد و اداری تهران می باشد.

این منطقه در مرکز شهر و و عمدتا ساختمان های مختلف با کاربری های متنوع از جمله آموزشی، اداری، خدماتی، دولتی و ملی وجود دارد. همچنین دسترسی این منطقه تهران از 3 جهت شمال، شرق و غرب با 3 بزرگراه همت، مدرس و چمران و از سمت جنوب نیز به (بزرگترین محور شرقی- غربی) خیابان انقلاب متصل است.  بزرگترین و طولانی ترین خیابا اصلی تهران یعنی خیابان ولیعصر از مرکز این منطقه عبور می کند.

منطقه 6 تهران

تاریخچه منطقه 6 تهران

منطقه ۶ تهران، یکی از قدیمی ترین مناطق شهری تهران که قدمتی چندین ساله دارد، می باشد. ساکنین این منطقه عمدتا افراد قدیمی می باشند، که از قدیم در این منطقه ساکن می باشند. بیشتر ساختمان های منطقه ۶ ، ساختمان هایی با کاربری اداری و تجاری و دولتی می باشد. که بیش از ۳۰ درصد ساختمان و مراکز دولتی مهم در این منطقه قرار دارد. طبق شنیده ها منطقه ۶ به زمان قدیم و دوران رضاشاه بر می گردد که با حذف قنات ها و فراهم کردن زیر ساخت ها اقدام به ساخت و ساز در این منطقه و شهرسازی کرده است.

مشخصات جغرافیایی و طبیعی

منطقه 6 تهران در مرکز تهران واقع شده است. مساحت این منطقه حدود 45.2138 هکتار و حدودا 3.3 درصد از سطح شهر تهران را متشکل می دهند. مطالعات و اسناد موجود نشان می دهد منطقه 6 در دوران قاجار منطقه ایی خوش آب و هوا بود و در بخش شمالی شهر تهران قرار داشت.

برای مثال در دوران قاجار منطقه 6 باغ های بزرگی با نام بهجت آباد، نصرت آباد، باغ فیشر و باغ شاه که در حال حاضر پارک و بوستان و فرهنگ سراهای مختلف و مراکز دیدنی معروف و زیادی از جمله موارد زیر در این منطقه وجود دارد.

  1. پارک ساعی
  2. پارک لاله
  3. پارک و خانه هنرمندان
  4. پارک شفق
  5. پارک اسدآبادی
  6. پارک قزل قلعه
  7. بوستان نظامی گنجوی
  8. بوستان اقاقیا
  9. پارک ساعی
  10. تئاتر ایرانشهر
  11. گنبد مینا
  12. موزه فرش
  13. پارک نوروز
  14. موزه هنرهای معاصر
  15. فرهنگسرای سرو
  16. فرهنگسرای دانشجو

جمعیت و ویژگی‌های اجتماعی

طبق سرشماری دقیق سال 1395 منطقه 6 تهران حدود ۲۵۱۳۸۴ نفر است، که در حدود (۸۵٬۰۹۲ خانوار) شامل ۱۲۳٬۱۶۱ مرد و ۱۲۸٬۲۲۳ زن حضور دارند. در حال حاضر، منطقه 6 شهرداری تهران دارای ۹ ناحیه و ۲۰ محله می‌باشد. تهران‌پارس شرقی پرجمعیت‌ترین محله در این منطقه محسوب می‌شود.

مراکز مهم منطقه 6 تهران

منطقه 6 تهران دارای مراکز متعددی است. که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

  1. کتابخانه ملی ایران،
  2. موزه بانک مرکزی،
  3. وزارت راه و ترابری،
  4. استانداری تهران،
  5. مصلی تهران،
  6. موزه انقلاب اسلامی،
  7. دفاع مقدس.

مراکز خرید در منطقه شش تهران

  1. پاساژ ایران
  2. پاساژ پارسیان
  3. پاساژ رضا
  4. خیابان ایرانشهر
  5. مرکز خرید لاله
  6. مجتمع تجاری بزرگمهر

مراکز درمانی و بیمارستان های منطقه 6

  1. بیمارستان پارس
  2. بیمارستان پاستور
  3. بیمارستان دی
  4. بیمارستان تهران کلینیک
  5. بیمارستان مهرگان
  6. بیمارستان مهر

محله های منطقه 6 تهران

منطقه 6 تهران دارای بسیاری از محله‌های متنوع و پرجمعیت می باشد که در ادامه به معرفی محله های معروف در این منطقه می پردازیم.

 محله امیرآباد

محله امیر آباد در مرکز شهر تهران و در منطقه ۶  می باشد که نام اصلی این خیابان کارگر شمالی است که از گذشته به آن امیرآباد  گفته می شود. خیابان کارگر از منطقه گمرک آغاز و تا اتوبان حکیم کارگر شمالی ادامه دارد که فقط منطقه کارگر شمالی آن در منطقه 6 واقع شده است. امیرآباد از سمت شرق به بزرگراه کردستان و محله یوسف آباد، از سمت غرب به بزرگراه چمران و محله گیشا، از سمت شمال به بزرگراه شهید همت و محله ده ونک و از سمت جنوب به بلوار کشاورز مشرف می باشد.  بافت محله امیرآباد نوسازی شده و علاوه بر آپارتمان های جدید و نوساز خانه های ویلایی و لوکسی هم در این منطقه وجود دارد.

محله جهاد

محله جهاد در مرکز شهر تهران و در منطقه ۶ شهرداری تهران قرار دارد. این محله در گذشته جزئی از محله یوسف آباد بوده که در سال ۱۳۸۴ قسمت جنوبی آن، (محله جهاد) از آن منفک شده است.

دسترسی به این محله هم از طریق وسایل حمل و نقل عمومی و هم از طریق وسیله نقلیه‌ی شخصی به راحتی امکان پذیر است.

محله جمالزاده

یکی از محله های ارزان قیمت در غرب منطقه ۶ تهران، محله و خیابان جمالزاده شمالی است که قیمت خرید و یا رهن و اجاره آپارتمان در آن به نسبت سایر محله ها نسبتا مناسب تر می باشد.

خیابان جمال زاده یکی از خیابان های اصلی شهر تهران و نزدیک به میدان انقلاب که توسط خیابان آزدادی و خط BRT به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده و با خیابان های آزادی، بلوار کشاورز، خیابان جمهوری و خیابان فاطمی تقاطع دارد.

نام قبلی این خیابان، خیابان جمشید آباد بود که در سال ۱۳۵۳ به نام نویسنده معاصر ایرانی یعنی محمد علی جمال زاده، توسط شهرداری تهران تغییر یافت.

محله بهجت آباد

تا امروز در حدود ۵۰ سال از ساخت اولین مجموعه‌ی مسکونی ایران، یعنی «ساختمان‌های بهجت‌آباد» گذشت. بهجت‌آباد پروژه‌ی مهمی بود که دروازه‌ی جدیدی در سبک زندگی و معماری و فرهنگی را در  شهر تهران باز کرد.

ساختمان‌های مسکونی بهجت‌آباد با حمایت و سفارش دولت، و در راستای سیاست‌های حاکمیت وقت، جهت تسریع روند جهانی‌سازی و تشویق مردم به آپارتمان‌نشینی و سبک زندگی جدید شهری، توسط پیمانکاران خارجی ساخته شد و می توان گفت اولین برج بلند مرتبه در تهران بود که از نظر شهرکی و نقشه مهندسی همچنان از بسیاری از مجتمع های موجود در تهران شرایط بهتری دارد.

محله ساعی

یکی از پر ترافیک ترین محله های تهران، محله ساعی می باشد که در منطقه ۶ واقع شده. علت تردد بالا در این منطقه وجود مراکز تجاری و ادارات خصوصی و دولتی می باشد. محله ساعی از شمال با محله کاووسیه از غرب با محله نظامی گنجوی و یوسف آباد از جنوب با محلات سنایی و بهجت آباد و از شرق با محله نیلوفر خط مشترک دارد. همسایه است. این محله از شمال به بزرگراه همت از شرق به بزرگراه مدرس از جنوب به خیابان شهید بهشتی و از غرب به خیابان ولیعصر وصل می شود.

بلوار کشاورز

یکی از زیباترین بلوارهای شهر تهران، بلوار کشاورز است که بیشتر افراد با آن خاطره دارند. این بلوار در منطقه ۶ شهرداری تهران قراردارد و ترکیبی از ساختمان های قدیمی و نوساز در آن وجود دارد. این بلوار دسترسی بسیار خوبی به خیابان های: ولیعصر، فاطمی، انقلاب و خیابان کارگر شمالی دارد. همچنن رفت و آمد به این محله از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی امکان پذیر می باشد. از محاسن این بلوار مسیر پیاده روی داخل بلوار می باشد که همیشه بااستقبال مردم مواجه می شود.

یوسف آباد

یوسف آباد یکی از محله های اصیل نشین و قدیمی تهران و گران منطقه ۶ می باشد. این محله به دلیل خوش مسیر بودن و دسترسی بسیار عالی به سایر نقاط شهر از  محبوبیت ویژه ای برخوردار است. بافت محلی این منطقه غالبا نوسازی شده است اما هنوز هم خونه های ویلایی و آپارتمان های قدیمی در آن وجود دارد. این محله از غرب به بزرگراه کردستان و محله امیرآباد، از سمت شرق به خیابان ولی عصر و محله عباس آباد و از سمت شمال به بزرگراه شهید همت و محله ونک و از جنوب به خیابان دکتر فاطمی و دوراهی یوسف آباد راه دارد. خرید آپارتمان در یوسف آباد گزینه‌ی مناسبی برای افرادی است که دوست دارند در یک محله آرام با دسترسی مناسب، زندگی می باشد.

توانیر

محله توانیر هم جزوی از محله های منطقه ۶ تهران می باشد محله توانیر ترکیبی از ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری و منطقه بسیار پر تردد و ترافیکی است. در کوچه های توانیر هم آپارتمان های لوکس و هم خانه های ویلایی دیده می شود. اما بیشتر ملک های موجود در این منطقه به شکل آپارتمان واقع شدهاست. خیابان های گاندی، ولیعصر، اسدآبادی، عباسپور و خود خیابان توانیر از مهم ترین خیابان های محله‌ی توانیر می باشد.

حمل و نقل عمومی در منطقه 6 تهران

  1. منطقه 6تهراندسترسی آسان به شبکه حمل و نقل عمومی از طریق اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و مترو دارد. ایستگاه‌های مترو فعال در این منطقه به شرح زیر می باشد.
  2. ایستگاه های مترو منطقه 6 تهران
  3. ایستگاه مترو طالقانی
  4. ایستگاه مترو توحید
  5. ایستگاه مترو فردوسی
  6. ایستگاه مترو میدان ولیعصر
  7. ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی
  8. ایستگاه مترو میدان جهاد
  9. ایستگاه مترو میرزای شیرازی
  10. ایستگاه مترو شهدای هفت تیر
  11. ایستگاه مترو دروازه دولت
  12. ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس

آی بس فروشگاه هوشمند

آی بس متشکل از تیمی از کارشناسان که سال ها در زمینه تولید و فروش محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه فعالیت کرده اند، حال در عرضه نوین محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه از جمله توالت فرنگی، شیرآلات، سینک و گاز و هود و… کنار هم جمع شده اند. ما در آی بس با شناخت کامل محصولات همچنین همکاری نزدیک با برندهای معتبر ایران از جمله چینی بهداشتی مروارید، گلسار فارس و چینی کرد و پارس سرام و شیرآلات راسان و  بهترین پیشنهادها را به شما دارد.

کارشناسان آی بس به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته. با شماره اختصاصی 91018986-021 آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب