گرم ترین نقطه جهان کجاست؟ دره مرگ یا کویر لوت؟

گرم ترین نقطه ایران

گرم ترین نقطه جهان در ایران – گرما و سرما دو وجه اختلاف با یکدیگر هستند که همیشه خواهان و طرفداران خود را دارند. اگر خیلی‌ها از گرمای خورشید و تعرق بدن متواری هستند، افرادی هم دوستدار گرما هستند به خصوص محققان و اقلیم‌شناسان هستند که به کشف و بررسی این موضوع علاقه دارند؛ در ادامه می خواهیم اشاره ای به گرم ترین نقطه جهان داشته باشیم که تا کنون بسیاری از شما که این مقاله را مطالعه می کنید یا به این منطقه مسافرت نرفته اید و حتی اسم آنجا را هم نشنیده باشید.

گرم ترین نقطه جهان در ایران

گرم ترین نقطه جهان در ایران، جایی است که در بیابان پهناور کویر لوت قرار دارد. ماهواره‌های ناسا دمای این کویر را 71 درجه سانتی‌گراد ثبت کرده‌اند؛ یعنی حتی بالاتر از دره مرگ آمریکا !

کویر لوت در کجا قرار دارد؟

کویر داغ و سحر آمیز لوت که عنوان گرم ترین نقطه جهان را یدک میکشد در سه استان پهناور در کشورمان ایران و در استان های  سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان قرار گرفته است . اگر بخواهیم به طور دقیق سهم هر استان از این کویر پهناور را بیان کنیم، بیشترین سهم از کویر لوت را که در حدود 70 درصد از این کویر را به خود اختصاص داده است استان کرمان می باشد و 30 درصد باقی‌مانده به سیستان و بلوچستان و خراسان تعلق دارد.

گرم‌ترین نقطه کویر لوت کدام بخش است؟

کویر لوت که گرم ترین نقطه جهان روی زمین است، منطقه‌ای به نام گندم بریان را در خودش جای داده. برخی از کارشناسان می‌گویند که گندم بریان، بالاترین دما را در این بیابان دارد و بعضی می‌گویند چاله مرکزی لوت بیشترین دما را دارد. اما گندم بریان آنقدر گرم است که در عرض چند دقیقه کوتاه، هر موجود زنده‌ای که اطرافش باشد را از بین می‌برد.

وسعت حدودی گندم بریان، به طول ۲۰۰ کیلومتر و عرض ۱۵۰ کیلومتر می توان گفت هیچ موجود زنده ‌ای حتی هیچ گونه بافت گیاهی نیز وجود ندارد.  منطقه گندم بریان پوشیده از سنگ ‌ها و گدازه ‌های بازالتی سیاه‌ رنگ آتشفشانی است و همین پوشش سیاه آتشفشانی موجب بالا رفتن شدید گرما در این منطقه می‌ شود و البته خاص شدن این منطقه شده است.

گرم ترین نقطه جهان

شهداد یکی از بخش‌ های شهرستان کرمان از استان کرمان ایران می ‌باشد. این منطقه در ۸۷ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان جای دارد. شهداد از جنوب غرب به مناطق کوهستانی و سردسیر سیرچ و از شمال شرق به مناطق کویری و گردشگری بکری از قبیل کلوت متصل است.

بازدید از گرم ترین نقطه جهان:

اگر بخواهید به گرم ترین نقطه جهان در کویر لوت در استان کرمان به نام دشت گندم بریان بروید غیر ممکن است . بی‌شک به گندم بریان به هیچ وجه نمی‌توان رفت اما در نزدیکی آن در خود کویر لوت مناطقی به عنوان کمپ های توریستی وجود دارد که می توان با اکیپ ها و تورهای راه بلد و راهنما و با تجهیزات کامل همراه شد. پس اگر هوس ماجراجویی در بیابان به سرتان کردید یادتان باشد که تنها و خانوادگی بدون امکانات و تجیهزات و راهنما به آنجا نروید. در کویر لوت شگفتی هایی از جمله موارد زیر وجود دارد.

کلوت شهداد

کلوت‌ها از فرسایش خاک و برخورد با آب و هوا به وجود آمده است. و به شکل ستون‌های صخره‌ای به وجود آمده اند. کلوت شهداد، منطقه‌ای از کویر لوت است که پر شده از این صخره‌ها. قدم زدن میان کلوت‌های مرتفع که مانند ستون‌ در پهنه یکدست کویر ایجاد شده اند بسیار جذاب و فراموش‌نشدنی می باشد. از آنجایی که کلوت‌های شهر افسانه‌ای شهداد کرمان، از نظر باستان‌شناسی و زمین‌شناسی اهمیت بالایی دارند، سازمان جهانی یونسکو آن‌ها را در لیست خود ثبت کرده‌است.

بهترین زمان بازدید از کویر لوت، فصل بهار و پاییز است. در این فصل، تورهای کویرگردی زیادی با امکانات مطلوب در این به این منطقه می روند که شماهم می توانید همراه شوید.

جاذبه های کویر لوت

یکی از این جاذبه‌های منطقه لوت که نزدیک به گندم بریان می باشد آب‌انبار شهداد است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است. این آب‌انبار به گونه‌ای طراحی شده ‌بود که در فصل زمستان از رودخانه شهداد آب می‌گرفت و در فصل تابستان توسط مردم بهره‌برداری می‌شد. امروزه بخش‌هایی از این اب‌انبار مانند گنبد، پله و بادگیر توسط میراث فرهنگی بازسازی شده‌است و گردشگران نیز می تواندد از آن بازدید ‌کنند.

یکی دیگر از مکان دیدنی اطراف گرم ترین نقطه جهان، قلعه شفیع‌آباد می باشد. این قلعه در زمان قاجار ساخته شده است، و در  زمانگذشته  به عنوان کاروانسرا هم مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ به همین دلیل به کاروانسرای شفیع‌آباد نیز معروف شده است. جهت جلوگیری از یورش راهزنان  این قلعه دارای یک دروازه بزرگ و دو برج دیده‌بانی نیز می باشد.  درختان نخل سرتاسرش را پوشانده‌اند و جلوه‌ای سبز به فضای بیابانی‌اش بخشیده‌اند.

فکرش را بکنید که در 50 کیلومتری دشت گندم بریان، بهشتی با آب‌وهوای معتدل وجود داشته‌باشد؛ بهشتی به نام ده بکردی که ییلاق شناخته‌شده مردم کرمان است. این ده که در دامنه کوه‌های بارز واقع شده‌است، سرسبز و خرم و خنک است. درختان بادام، صنوبر و گردو در آنجا پراکنده شده‌اند و فضایی رویایی را به وجود آورده است.

تفریحات هیجان‌انگیز کویر لوت

درست است که به گرم ترین نقطه جهان نمی‌شود قدم گذاشت، اما تفریحاتی در نزدیکی آن وجود دارد که آب‌وهوای مناسبی دارد، همیشه مورداستقبال گردشگران قرار می گیرد. قدم زدن بدون کفش و غلت خوردن روی شن‌های روان و نرم،و فرو رفتن پا در شن‌های گرم و ثبت عکس‌ با طبیعت بکر، یکی از تفریحات جذاب کویر لوت می باشد. و ارامشی که در کویر و به خصوص در غروب کویر وجود دارد را در هیچ مکان دیگری نمی توانید تجربه کنید. از دیگر تفریحات کویر موتورسواری و سافاری و شتر سواری می باشد که  اگر اهل ماجراجویی در دل کویر هستید، می‌توانید با سافاری و موتور سواری و شتر سواری لذت ببرید.

رویایی‌ترین تفریح کویر که هرکسی شیفته آن است که تجربه‌اش کند، تماشای آسمان پرستاره  و مزرعه سبز فلک کویر لوت می باشد. البته باز هم تأکید می‌کنیم که برای این کار حتما باید در کمپ‌هایی که اطلاعات کافی از کویر دارند، بمانید و بدون راهنما و تجهیزات سفر نکنید.

آی بس فروشگاه هوشمند همراه شما در کویر

آی بس متشکل از تیمی از کارشناسان که سال ها در زمینه تولید و فروش محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه در تمامی استان ها و حتی در کویر لوت هم پخش و توزیع و فعالیت دارد. حال در عرضه نوین محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه از جمله توالت فرنگی، شیرآلات، سینک و گاز و هود و… کنار هم جمع شده اند. ما در آی بس با شناخت کامل محصولات همچنین همکاری نزدیک با برندهای معتبر ایران از جمله چینی بهداشتی مروارید، گلسار فارس و چینی کرد و پارس سرام و شیرآلات راسان و  بهترین پیشنهادها را به شما دارد. ما در آی بس تلاش میکنیم تا شما جهت خرید اقلام مذکور آسوده خاطر باشید و درب منزل در وسط کویر تحویل بگیرد.

کارشناسان آی بس به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته. با شماره اختصاصی 91018986-021 آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب