معرفی خانه هوشمند

خانه هوشمند

خانه هوشمند – اگر شما هم دوست داشته‌باشید که خانه خود را مطابق با پیشرفت تکنولوژی مجهز کنید، حتما توجهتان به خانه هوشمند جلب خواهد شد. این‌روزها همه ما ویدئوهایی از خانه‌هایی که همه وسایل آن‌ها با هماهنگی هم کار می‌کنند و داده‌های خود را با یکدیگر و صاحب خانه به اشتراک می‌گذارند دیده‌ایم.

از قفل درها بگیر تا آبیاری چمن‌ها و کنترل سیستم گرمایش و سرمایش منزل، سیستم‌های سرگرمی و صوتی تصویری، نمایشگرهای امنیتی، چراغ‌ها و حتی سیستم پخت و پز و ماکرویو خانه همه و همه کاملا مطابق با نظر صاحب خانه و به‌صورت خودکار تنظیم ‌می‌شود. اگر شما هم دوست دارید در مورد این مدل خانه ها و مزایا و معایب آن اطلاعات جالبی به‌دست آورید ادامه این مطلب را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. امروزه معمولا در بازسازی خانه ها از این روش برای نوسازی استفاده می شود.

خانه هوشمند

اصطلاح خانه هوشمند در واقع به یک سیستم اشاره دارد که با استفاده از آن شما به‌عنوان صاحب خانه قادر خواهید بود که تمام وسایل و دستگاه‌های هوشمند منزل خود را به‌طور خودکار و از راه دور به‌وسیله اتصال به اینترنت و تلفن همراه خود کنترل کنید.

تمام وسیله‌های الکتریکی در یک خانه هوشمند به‌وسیله اینترنت به یکدیگر متصل هستند و به صاحب خانه اجازه می‌دهد که بدون حضور فیزیکی در محیط به امکانات امنیتی خانه، دما، روشنایی، سینمای خانگی و… دسترسی داشته‌باشد. این قابلیت می‌تواند برای افرادی که صاحب خانه‌های بزرگ هستند و نمی‌خواهند برای کنترل امنیت و دما و نور و… بخش‌های مختلف خانه خود زمان صرف کنند بسیار جذاب باشد. همچنین افرادی که زیاد اهل سفر و گشت و گذار هستند می‌توانند با استفاده از هوشمند کردن خانه خود از راه دور به تمام این موارد کنترل داشته‌باشند و از امنیت خانه خود اطمینان حاصل کنند.

خانه هوشمند

خانه هوشمند چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های یک خانه هوشمند با یکدیگر در اتصال هستند. این دستگاه‌ها از طریق یک سیستم مرکزی که می‌تواند یک موبایل، لپ‌تاپ، تبلت یا یک کنسول بازی باشد، تحت کنترل صاحب خانه قرار می‌گیرند. لوازم خانگی‌های هوشمند دارای مهارت خارق العاده خودآموزی هستند! این قابلیت ویژه باعث می‌شود دستگاه‌ها بتوانند برنامه‌های زمانی صاحب خود را یادبگیرند و در صورت لزوم به‌صورت خودکار تنظیمات خود را تغییر دهند.

خانه‌های هوشمند مجهز به کنترل روشنایی باعث کاهش چشم‌گیر مصرف برق و سایر انرژی‌ها می‌شوند. در این خانه‌ها انرژی به‌صورت بهینه مصرف‌می‌شود و این یکی از مزایای بزرگ هوشمند سازی وسایل است. برخی از سیستم‌های هوشمند خانگی در صورت مشاهده رفتاری که شبیه رفتار مالکان خانه نباشد برای امنیت بیشتر به صاحب خانه هشدار می‌دهد، بعضی هم در صورت نیاز در مواقع ضروری یا پیش یا آتش‌نشانی تماس می‌گیرند.

هوشمند سازی بی سیم یا با سیم؟

هوشمند سازی خانه‌ها می‌تواند به‌وسیله سیم کشی یا کاملا بدون استفاده از سیم ایجاد شود. با این تفاوت که نصب سیستم‌های بی سیم بسیار راحت‌تر است و طبعا هزینه نصب کمتری را بر صاحب خانه تحمیل می‌کند. نقطه ضعف سیستم‌های بی سیم برای خانه هوشمند این است که نیاز به اتصال گسترده و پهنای باند بالای وای فای دارد. به همین دلیل برای خانه‌های کوچک یا خانه‌های اجاره‌ای که صاحب آن تمایلی به سیم کشی برای وسایل خود ندارد مناسب‌تر است.

از آن سمت هم باید در نظر داشته‌باشید که سیستم‌هایی که به‌وسیله سیم کشی ایجاد شده‌اند بسیار قابل‌اعتماد تر هستند و هک کردن آن‌ها بسیار سخت و گاهی اوقات غیرممکن می‌شود. همچنین اگر شما خانه خود را برای هوشمند سازی سیم کشی کنید قطعا مبلغ زیادی به ارزش ملکتان افزوده می‌شود.

اشکال این نوع هوشمند سازی هم در هزینه انجام آن است. قطعا سیم کشی تمام خانه برای اتصال لوازم به یکدیگر می‌تواند بسیار پر هزینه باشد. به اضافه اینکه باید فضاهایی در خانه برای نصب تجهیزات فیزیکی و ایجاد اینترانت در نظر بگیرید.

مزایا و معایب هوشمند سازی خانه

در این عصر تکنولوژی، استفاده از هر تکنولوژی جدیدی می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته‌باشد. به همین دلیل هر صاحب خانه‌ای باید پیش از هوشمندسازی خانه خود از مزایا و معایب آن اطلاع کامل داشته‌باشد. در ادامه به مهم‌ترین مزایا و معایب خانه هوشمند می‌پردازیم.

هوشمند سازی خانه

مزایا خانه هوشمند

مهم‌ترین فایده نصب یک سیستم هوشمند، رفاه و آسایش صاحب خانه است! به‌جای کنترل لوازم‌خانگی، شوفاژ، تنظیم نور هر اتاق خانه و… صاحب خانه می‌تواند همه آن‌ها را در موبایل خود تنظیم کند. همچنین صاحبان خانه هوشمند می‌توانند مشکلات لوازم خانه خود را به‌صورت نوتیفیکیشن روی موبایل خود مشاهده کنند.

این افراد می‌توانند همه افرادی که حتی در زمان عدم حضور آن‌ها زنگ خانه را زده‌اند مشاهده کنند و با آن‌ها از راه دور ارتباط برقرار کنند. همچنین مصرف بهینه لوازم هوشمند باعث می‌شود که صاحب‌خانه‌ها نگرانی بابت هزینه هوشمند سازی نداشته‌باشند، چراکه در مدت کوتاهی هزینه در کاهش قبض‌های انرژی جبران می‌شود.

معایب خانه هوشمند

به هرحال استفاده از هر تکنولوژی می‌تواند معایب خودش را داشته‌باشد. با وجود راحتی و صرفه جویی در انرژی که سیستم‌های هوشمند برای ما به ارمغان می‌آورند، همچنان خطرات امنیتی مانند هک شدن را به‌همراه دارند! در صورتی که یک خانه هوشمند هک شود امنیت و حریم شخصی صاحبان خانه به خطر می‌افتد.

برای کاهش دادن خطرات هک شدن این خانه‌ها باید از سیستم‌های امنیتی قوی، رمزهای مناسب و اتصال به اینترنت امن استفاده‌کرد. از دیگر معایب آن می‌توان به زمان‌بر بودن عادت افراد خانواده به آن اشاره کرد. همه ما عادت کرده‌ایم که تنظیمات وسایل را به‌صورت دستی انجام دهیم، به‌همین‌خاطر ممکن است عادت کردن به کنترل کردن اشیا از طریق نرم‌افزار کمی زمان‌بر باشد.

خانه هوشمند

سخن آخر

خانه‌های هوشمند با استفاده از استفاده از تکنولوژی روز و بالاترین فناوری انجام همه کارها را برای ما آسان می‌کنند. خواه کنترل لوازم منزل از طریق تلفن هوشمند باشد، یا اینکه انجام تنظیمات خودکار به‌وسیله خود اشیا از طریق آموزش دیدن سبک زندگی و عادات شما؛ به هرحال زندگی در یک خانه هوشمند به‌شدت همه‌چیز را آسان می‌کند و سطح رفاه افراد را بالا می‌برد.

همچنین در زمانی که همه کره زمین در مورد بحران انرژی و مصرف منابع محدود از جمله آب و گاز نگران هستند، زندگی در یک خانه هوشمند می‌تواند به شما این نوید را بدهد که بیشترین صرفه جویی ممکن در مصرف انرژی در حال انجام شدن است. کافیست به قبض‌های خود نگاهی بیندازید!

 

منبع: سایت اینوستوپدیا

مترجم و نویسنده: شهره آزادی (تیم محتوای آی بس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب