روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ در دکوراسیون

آیا می‌دانستید رنگ‌هایی که در خانه خود استفاده می‌کنید تأثیر مستقیمی بر احساسات شما دارد، در این مقاله سعی داریم تا با بررسی مفهوم روانشناسی رنگ ها و استفاده از آن ها در طراحی داخلی و دکوراسیون خانه به این موضوع بپردازیم. با آی بس همراه باشید.

روانشناسی رنگ ها در طراحی و دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ نشان می‌دهد که رنگ قدرت تأثیرگذاری بر بهره‌وری، سطح‌انرژی، خلق‌وخو و عزت نفس دارد. این امر به طور گسترده در هنر، طراحی گرافیک و بازاریابی برای ایجاد احساسات خاص در مصرف‌کنندگان انجام می‌شود. روانشناسی رنگ یک عنصر اساسی در طراحی داخلی برای اهداف زیبایی شناختی است، اما همچنین برای بهینه سازی کامل هر فضا بر اساس احساسات و عواطف هر رنگ، شناخت رنگ بسیار لازم است. در ادامه یاد خواهید گرفت که چگونه رنگ بر خلق‌وخو تأثیر می‌گذارد و چگونه استفاده از روانشناسی رنگ در خانه شما می‌تواند حس هر فضا را بر اساس احساسی که می‌خواهید به دست آورید تنظیم کند.

قرمز

قرمز به عنوان یکی از قوی‌ترین سایه‌ها در روانشناسی رنگ، طیف وسیعی از احساسات مانند اشتیاق، هیجان و جاه‌طلبی را جذب می‌کند. توانایی تحریک انرژی آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای فضاهای خلاقانه مانند دفاتر خانگی تبدیل می‌کند. قرمز همچنین برای افزایش اشتها شناخته شده است، به همین دلیل است که در بسیاری از رستوران‌ها از آن استفاده می‌شود و آن را به گزینه‌ای عالی برای آشپزخانه و ناهارخوری تبدیل می‌کند.

قرمز در دکوراسیون

از آنجایی که رنگ قرمز با انرژی بالا مرتبط است، بهتر است استفاده از این سایه در مناطقی که مایل به استراحت هستید مانند اتاق خواب، حمام و قسمت نشیمن خودداری کنید. این رنگ قدرتمند بدون شک در هر کجا که از آن در مفهوم طراحی خود استفاده کنید، بسیار جذاب خواهد بود.

نارنجی

نارنجی به عنوان برانگیختن شوروشوق و انرژی در روانشناسی رنگ شناخته شده است. نارنجی به دلیل ارتعاش درخشانی که دارد، سطح انرژی و خلاقیت را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که رنگ نارنجی در واقع می‌تواند اثرات فیزیکی مانند افزایش حس فعالیت، افزایش اکسیژن رسانی به مغز و افزایش احساس شادی را تحریک کند. نارنجی یک گزینه عالی برای باشگاه‌های ورزشی یا هر مکانی است که می‌خواهید انرژی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. در حالی که استفاده بیش از حد از نارنجی در هر فضایی می‌تواند طاقت فرسا باشد، استفاده از سایه‌های ملایم‌تر مانند هلویی یا زردآلویی می‌تواند رنگ را قابل کنترل‌تر کند.

نارنجی در دکوراسیون

زرد

زرد به عنوان یکی از پر جنب‌وجوش‌ترین و شادترین رنگ‌ها با شادی و خوش‌بینی مرتبط است. اگرچه زرد رنگ جهانی برای شادی است، اما به دلیل درخشندگی آن، رنگ آرامش بخشی محسوب نمی شود. زرد مانند قرمز و نارنجی رنگ محرک دیگری است که سطح انرژی را افزایش می‌دهد و برای مکان‌های پرترافیک خانه شما مانند آشپزخانه یا اتاق نشیمن ایده‌آل است.

زرد در دکوراسیون

رنگ زرد می‌تواند انرژی‌بخش زیادی باشد، بنابراین توصیه می‌کنیم از آن در دوزهای کوچک و در قطعات برجسته مانند این صندلی طلایی استفاده کنید. سایه‌های طلایی و خردلی در سال‌های اخیر به‌عنوان راهی برای حفظ شیک بودن محبوب شده‌اند.

سبز

رنگ سبز احساس تعادل، رشد و ترمیم را تحریک می‌کند. سبز به دلیل رابطه‌ای که با طبیعت دارد، عنصری ارگانیک را ارائه می‌دهد که می‌تواند حتی به صنعتی‌ترین فضاها حیات بدهد. تمام سایه‌های سبز فضایی از آرامش و تعادل ایجاد می‌کند.

سبز در دکوراسیون

سایه‌های عمیق مانند زمردی یا سبز جنگلی می‌تواند شدت و ظرافت را به فضا اضافه کند و آن را برای اتاق‌خواب‌های اصلی و دفاتر خانگی عالی کند. رنگ‌های روشن‌تر سبز مانند مریم گلی، نعنایی و یشمی آرام‌تر هستند و می‌توانند تمرکز را تقویت کنند. این سایه‌های ملایم‌تر را می‌توان تقریباً در هر جایی از خانه و محل کارتان استفاده کنید.

آبی

احساس آرامشی که هنگام تماشای امواج اقیانوس دارید، با اثرات آرامش‌بخش رنگ آبی مرتبط است. آبی با احساس آرامش و بی طرفی همراه است. آبی یکی از رنگ‌های کاملاً مورد مطالعه در روان‌شناسی رنگ است، زیرا بر احساسات تأثیر قوی دارد. رنگ آبی همچنین احساسات جامعه و ارتباط را برمی‌انگیزد، به‌همین‌دلیل است که در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و تلاش‌های بازاریابی بسیار استفاده می‌شود.

آبی در دکوراسیون

آبی را می‌توان در هر جایی که نیاز به آرامش دارید استفاده کنید. رنگ‌های عمیق‌تر مانند آبی سرمه‌ای یا آبی سلطنتی، حس مردانه‌تری را ایجاد می‌کند، در حالی که رنگ‌های روشن‌تر مانند آسمانی یا فیروزه‌ای به زنانگی اشاره می‌کند. گنجاندن رنگ آبی در طراحی شما یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی داخلی خانه است.

بنفش

بنفش، یک رنگ سلطنتی و قدرتمند است که مجموعه‌ای از احساسات را به وجود می‌آورد، اغلب رنگی است که در روانشناسی رنگِ طراحی داخلی استفاده نشده است. بنفش می‌تواند احساس خلاقیت، عمق و الهام را ایجاد کند، در استودیوها، دفاتر خانگی و فضاهای هنری به خوبی کار می‌کند.

بنفش در دکوراسیون

به دلیل ارتباط تاریخی این رنگ با خانواده سلطنتی، در رنگ‌های تیره تر، می تواند فضاها را لوکس‌تر و پیچیده‎‌تر کند. برای ایجاد بازیگوشی در فضاهایی مانند اتاق کودکان، اتاق بازی و آشپزخانه، رنگ‌های اسطوخودوس و رنگ‌های بنفش روشن‌تر را امتحان کنید.

صورتی

صورتی یک سایه زنانه ذاتی است که نشان‌دهنده عشق، پرورش و نرمی است. رنگ صورتی دیگر به اتاق‌هایی با تم شاهزاده خانم تعلق ندارد، اما به دلیل تطبیق‌پذیری آن به یکی از محبوب‌ترین رنگ ها در طراحی داخلی تبدیل شده است. رنگ‌های رز و فلامینگو فوراً اتاق را روشن‌تر می‌کند و حسی زنانه به آن اضافه می‌کند، در حالی که از سایه‌های عمیق‌تری مانند سرخابی و فوشیا می‌توان به عنوان رنگ‌هایی برای تقویت طرح‌های حداکثری استفاده کرد. مرجانی می‌تواند سایه‌های صورتی خنثی از نظر جنسیت باشد که همچنان روشنایی یکسانی را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید رنگ صورتی را برای ارتقای طرح خود ترکیب کنید، سعی کنید از بافت‌ها، الگوها و ترکیب رنگ های منحصربه‌فرد استفاده کنید.

صورتی در دکوراسیون

سفید

رنگ سفید نشان‌دهنده احساس خلوص، پاکی و بی‌گناهی است. همه کاره‌ترین رنگی است که در طراحی داخلی استفاده می‌شود. مینیمالیسم در دهه گذشته تا حدودی رنسانس را تجربه کرد و مبلمان، دیوارها و وسایل سفید را بیش از هر زمان دیگری محبوب کرد. در حالی که بسیاری از مردم رنگ سفید را با طراوت و مدرن می‌دانند، برخی احساس می‌کنند که بیش از حد سرد است. برای جلوگیری از این مشکل، رنگ‌ها را در سرتاسر خانه‌تان ادغام کنید تا بُعد و گرمی را ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از یک رنگ در سایه‌های مختلف استفاده کنید یا رنگ‌های مکمل مانند زرد و بنفش را برای قطعات برجسته و دیوارها انتخاب کنید.

سفید در کواسیون

مشکی

یک قانون خوب: وقتی تردید دارید، رنگ مشکی را انتخاب کنید. این در مورد لباس، لوازم جانبی و طراحی داخلی صادق است. اگرچه در فرهنگ پاپ اغلب با تاریکی همراه است، اما در روانشناسی رنگ، سیاه نشان دهنده قدرت، رمز و راز، عمق و درام است.

جنبه خنثی رنگ مشکی به آن تطبیق‌پذیری برای کار در هر فضایی می‌دهد و در عین حال ثبات را ارائه می‌دهد. رنگ مشکی، اگر به درستی اجرا شود گزینه بسیار خوبی برای مبلمان، سخت افزار، صندلی‌ها و حتی رنگ‌های دیوار است.

رنگ مشکی می‌تواند فضا را کوچک کند، بنابراین از آن برای جلب توجه به قطعات برجسته و با دقت انتخاب شده مانند یک مبل زیبا استفاده کنید. اگر می‌خواهید فضایی جذاب و دراماتیک ایجاد کنید، منطقه‌ای را انتخاب کنید که نور طبیعی را دریافت کند و تاریکی را با صندلی‌های سفید یا رنگ‌های روشن‌تر جبران کند.

چگونه روانشناسی رنگ می تواند خانه شما را متحول کند؟

وقت گذاشتن برای در نظر گرفتن تأثیرات روانشناسی رنگ در تلاش‌های طراحی داخلی، به شما کمک می‌کند تا محیط دقیقی را که می‌خواهید در هر فضا ایجاد کنید. در حالی که همیشه باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که به شما احساس راحتی می‌دهد.

فیروز عتیقی (تیم محتوای آی بس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب