راهنمای جرمگیری ماشین ظرفشویی

جرمگیری ماشین ظرفشویی

جرمگیری ماشین ظرفشویی از جمله دغدغه هایی است که در زمان استفاده از این دستگاه وجود دارد. با توجه به بالا رفتن قیمت ماشین ظرفشویی و همچنین هزینه تعمیرات آن باید در نگهداری آن نهایت سعی خود را کنیم. طبیعی است با توجه به این که در ماشین ظرفشویی همیشه آب جریان دارد و با توجه به سختی آب در سال های اخیر، بخش های مختل آن جرم و رسوب می گیرد و هر چندوقت یکبار نیاز به جرمگیری و رسوب زدایی دارد. در صورت که هملیات جرمگیری و رسوب زدایی در دوره های زمانی مناسب و همچنین به شکل درست انجام نگیرد، عمر دستگاه کوتاه شده و نیازمند تعمیر می شود.

جرمگیری ماشین ظرفشویی

همانطور که گفته شد اگر ماشین ظرفشویی در دوره های منظم پس از از استفاده جرمگیری نشود، باعث می شود که زود خراب شده و هزینه های بالای دست ما بگذارد. از طرفی جرمگیری و رسوب زدایی به موقع و مناسب ماشین ظرفشویی باعث بالارفتن کیفیت شستشو و عملکرد آن می شود.

زمان و دوره های جرمگیری

زمان جرمگیری ماشین ظرفشویی وابسته به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر می باشد:

  • میزان استفاده از ماشین ظرفشویی
  • سختی آب منطقه ای که ماشین ظرفشویی از آن استفاده می شود
  • افت کیفیت شستشوی ماشین ظرفشویی
  • بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی
  • مشاهده تکه های از رسوب و آهک در ماشین ظرفشویی

به طور کلی کارشناسان معتقد هستند که هر 4 تا 6 هفته یکبار نیاز است که ماشین ظرفشویی جرمگیری و رسوب زدایی شود.

مراحل جرمگیری ماشین ظرفشویی

همانطور که میدانید ماشین ظرفشویی دارای بخش های مختلفی است که مراحل جرمگیری برمبنای این بخش ها صورت می گیرد. اما پیشاز آنکه بخواهیم جرمگیری را آغاز کنیم، نیاز است که برخی فعالیت های پیش نیاز از جمله؛ خاموش کردن و کشیدن آن از برق، بررسی دمای آب برای جرمگیری، به طور کلی آب سرد قدرت پاک کردن رسوبات را ندارد.

حال به بررسی مراحل جرمگیری می پردازیم:

جرم گیری لاستیک و واشر ماشین ظرفشویی

لاستیک و واشر ماشین ظرفشویی از بخش هایی است که با آب و کثیفی ظرف ها همواره در ارتباط است.  اطراف واشر ماشین ظرفشویی از جمله مهم‌ترین مکان‌هایی است که مابقی مواد غذایی در آن جا جمع می‌شوند. برای تمیز کردن آن می‌توانید دستمال را به کمی سرکه آغشته کنید و از آن به عنوان جرم گیر ماشین ظرفشویی استفاده کنید. فقط دقت کنید تا تمام قسمت‌های مختلف واشر را با دستمال تمیز کنید.

جرم گیری حفظه داخلی

محفظه داحلی با توجه به اینکه بیشترین احتمال را دارد که جرم و رسوب بگیرد، نیازمند جرمگیری می باشد. رای جرمگیری آن می‌توانید از آب گرم استفاده کنید تا تمام عوامل خارجی را بشوید. نکته مهم حائز اهمیت دیگری که در این مرحله وجود دارد، نوع ریختن آب درون محفظه است. باید حتماً دقت کنید تا آب به داخل دستگاه نفوظ نکند. در غیر این صورت قطعات الکتریکی ماشین مثل برد آن آسیب خواهددید.

جرمگیری سبد 

سبد همان بخشی است که ظرف ها برای شستشوی در داخل آن قرار می گیرند. طبیعی است با توجه به نوع کارکرد آن نیازمند جرمگیری به صورت مستمر می باشند. این سبدها به علت مشبک بودن، با آب خالی شسته نخواهندشد. پس لازم است تا از یک برس یا فرچه‌ استفاده کنید تا تمام جرم و چربی‌های که در این شبکه‌های ریز قرار دارند، تمیز شوند.

جرمگیری فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر ماشین ظرفشویی مانند محافظی است که از ورود آشغال و… به درون ماشین ظرفشویی جلوگیری می کند. در واقع اگر این فیلترها نباشند، مواد غذایی و ‌رسوبات وارد قسمت‌های مختلف دستگاه شده و خسارات سنگین‌تری را وارد می‌کنند. پس این فیلترها یکی از محل‌های وجود رسوبات و مواد غذایی است که نیاز به رسیدگی و تمیز کردن دارد. در صورتی که فیلتر آسیب‌دیده باشد، حتما اقدام به تعویض آن کنید.

بعد از جرمگیری و شستشوی قسمت‌های مختلف، اجازه دهید تا آن‌ها خشک شوند. حتما سبد‌ها و واشر را بیرون گذاشته و درب ماشین را باز کنید تا تمام قسمت‌ها کامل خشک شده و سپس دستگاه را روشن کنید.

مواد مورد نیاز برای جرمگیری ماشین ظرفشویی

با استفاده از مواد مختلفی می توان جرمگیری ماشین ظرفشویی را انجام داد که در ادامه به بررسی این مواد می پردازیم.

جرمگیری با سرکه و جوش شیرین

سرکه و جوش شیرین از جمله مواردی هستند که معمولا در خانه موجود می باشند و با کمترین آسیب و زیان می توان برای جرمگیری استفاده کرد. ترکیب این دو ماده، قدرت پاک‌کنندکی فراوانی دارد و به راحتی می‌توانند چربی‌ها و جرم‌هایی که به محفظه یا قسمت‌های مختلف چسبیده‌اند را جدا کرده و بشویند. از سرکه و جوش شیرین، می‌توانید علاوه‌بر جرمگیر، به عنوان از بین برنده‌ی بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی نیز استفاده کنید. استفاده از این ترکیب ساده را، حداقل ماهی یک‌بار، به شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جرمگیری ماشین ظرفشویی با فرص جرمگیر

معمولترین روش برای جرمگیری ماشین ظرفشویی استفاده از قرص های جرمگیری می باشد. نحوه کار جرمگیری با این قرص‌ها به شدت ساده بوده و زمان بسیاری کمی را نیز از شما می‌گیرد. همین عوامل سبب محبوبت آن‌ها شده و بسیاری از افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اگر آب محل سکونت شما سختی بالایی دارد و مرتباً رسوب می‌کند، استفاده از این قرص‌ها برای از بین بردن آن‌ها بسیار مفید است. همچنین این قرص‌ها می‌توانند جرم‌های داخل دستگاه و باقی‌مانده مواد غذایی را نیز بشویند که همین عوامل طول عمر دستگاه شما را به شدت بالا می‌برد. از دیگر مزایای آن‌ها می‌توان به برطرف‌کنندگی بوی بد محفظه ماشین ظرفشویی نیز اشاره کرد.

نحوه استفاده قرص‌های جرمگیر بسیار ساده است و شامل موارد زیر می باشد:

  • ظروف داخل دستگاه را خالی کرده و چیزی داخل آن قرار ندهید.
  • هیچ ماده شوینده‌ای داخل دستگاه نریزید.
  • فقط قرص یا پودر یا ژل جرمگیر را در کف دستگاه قرار دهید.
  • با فشار دادن دکمه برنامه اتو، اجازه دهید ماشین ظرفشویی بدون ظروف یکبار فرایند شستشو را طی کند.
  • پس از اتمام یک دور چرخه شستشو، تمام دستگاه شما جرمگیری شده.

جرم گیری ماشین ظرفشویی با پودر

یکی از بهترین روش برای از بین بردن جرم ظرفشویی، استفاده از پودر می باشد. این پودرها مخصوص از بین بردن جرم داخل ماشین ظرفشویی بوده و به صورت دوره ای باید از آنها استفاده کرد. برای این منظور کافیست ابتدا تمام ظروف داخل ماشین ظرفشویی را از دستگاه خارج کنید. سپس پودر را در کف ظرفشویی یا در مخزن قرص قرار دهید. با اجرای برنامه شستشوی منظم یا عادی این پودر تمام جرم های تشکیل شده در داخل محفظه را تمیز و از بین می برد.

رسوب گیری ماشین ظرفشویی با نمک

یکی از راه های بسیار کاربردی برای جلوگیری از رسوب کردن ماشین ظرفشویی، استفاده از نمک مخصوص می باشد. بعد از چند مرتبه استفاده از ماشین ظرفشویی باید نمک را درون مخزن قرص قرار دهید تا تمام لایه های تجمع پیدا کرده درون دستگاه را تمیز کند. از مزایای رسوب گیری با نمک می توان به آسیب وارد نکردن به بدنه داخلی دستگاه و سبدها و غیره اشاره کرد. برخی از مواد رسوب زدا به شدت به بدنه داخلی ماشین های ظرفشویی آسیب وارد می کنند که قبل از استفاده باید به این موضوع توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب