خانه امام علی (ع)

خانه امام علی

خانه امام علی (ع) در شهر کوفه و جنوب غربی مسجد کوفه و متصل به دارالاماره قرار دارد. این خانه چندین بار بازسازی شده است و برای آخرین بار پس از سقوط حکومت بعث عراق بازسازی انجام شده است. گفته می شود که امام علی (ع) در دوران خلافت خود در این خانه ساکن بوده است.

خانه امام علی (ع)

خانه امام علی (ع) در فاصله کمی از زاویه جنوب غربی مسجد کوفه و پیوسته به ضلع غربی دارالاماره کوفه واقع شده است. در طی بازسازی هایی که در این خانه انجام شده است، متاسفانه هربار بخش هایی براساس تصورات سازندگان به آن اضافه شده است. در داخل اتاق ها و نشمین هایی وجود دارد که امام علی (ع) و فرزندان بزرگوار ایشان منسوب شده است. هنگام ورود به خانه در سمت راست اتاقی که منسوب به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می باشد، قرار دارد و در سمت چپ اتاقی که گفته می شود مکان غسل امام علی (ع) می باشد قرار دارد. نزدیک محراب جایگاهی مشخص شده که گفته می شود جایگاه محل نشستن امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می باشد. اتاق‌‏های دیگری نیز منسوب به حضرت زینب ع ، ام‏ کلثوم ، و ام‏ البنین وجود دارد.

آیا خانه منسوب به امام علی (ع) واقعیت دارد؟

منبع معتبری که تایید کند که این خانه واقعا خانه امام علی (ع) بوده است، وجود ندارد. این که امام علی (ع) در پایان عمر شریف خود به مدت چهار سال و چند ماه در کوفه حضور داشتند، شکی نیست و قطعا در این مدت در محلی سکونت داشتند ولی از این که خانه حضرت در کجا قرار داشت، اطلاع دقیق وجود ندارد. همچنین با توجه به شهرت این که این محل خانه امام علی (ع) بوده است، معمولا رد نمی شود. ولی تقسیمات داخلی این خانه با روحیات ایشان سازگاری ندارد و ساخته ذهن افرادی است که خانه را بازسازی کرده اند.

اعتبار تقسیم بندی داخلی خانه

همانطور که گفته شد، فضای داخلی خانه و تقسیمات آن با روحیات امام علی (ع) سازگاری ندارد. برای مثال اختصاص محلی برای مکتب امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را نمی توان توجیه کرد. اعتقاد متقن شیعه این است که آن دو بزرگوار امام بوده اند و علم لدنّی داشته‌ و نیازی به تعلّم و فراگیری نداشته‌اند. در ضمن در زمان حاکمیت امام علی (ع) در کوفه یعنی بین پنجاه و هشت سالگی تا شصت و سه سالگی ایشان بود و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیز مردانی سی و یا چهل ساله و دارای شخصیّت و زندگی مستقل بوده اند بنابراین داشتن چنین اتاق و مکتبخانه ای در خانة پدرشان برای آن دو بزرگوار قابل توجیه نیست.

خلافت امام علی (ع) در کوفه

حکومت امام علی (ع) به عنوان چهارمین خلیفه مسلمانان جهان در حدود 4 تا 5 سال از سال 35 تا 40 قمری به طول انجامید. امام علی (ع) پس از کشته شدن عثمان و یا اسرار و خواست مردم به خلافت برگزیده شدند. امام در امر حکومت‌داری همواره برقراری عدالت، تقسیم صحیح و به تساوی بیت‌المال، اجرای کامل احکام دین و برخورد انسانی با تمامی مردم را مدنظر داشت و عمل به آن‌ها را به کارگزاران خویش توصیه می‌نمود.

مرتضی مطهری:

علی در میان خلفا اولین کسی است که وقتی که خلیفه می‌شود به آنچه خلفای دیگر توجه کرده‌اند (یعنی فتوحات، کشورگشایی و کافران در خارج مرز اسلام ) کوچکترین التفاتی نمی‌کند، تمام همّ خودش را متوجه اصلاحات داخلی می‌کند. احساس می‌کند این اسلام اگرچه از نظر ظاهر خیلی توسعه پیدا کرده ولی مانند جسم متورّم است، از درونش دارد فاسد می‌شود، این را از درون باید اصلاح کرد.

 

آی بس مرجع اطلاعات مرتبط با خانه و ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب