تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها

تفاوت وال پست و میلگرد بستر

تفاوت وال پست و میلگرد بستر – قطعا اگر تا به حال ساختمانی ساخته باشید و یا اطلاعاتی در مورد ساختمان‌ها داشته باشد، دو کلمه وال پست و میلگرد بستر را شنیده‌اید. برای ساخت و یا نظارت روی یک ساختمان، باید حتما اصطلاحات مرتبط را به صورت کامل بشناسید. حال دقیقا هدف ما در آهن آنلاین این است که تفاوت وال پست و میلگرد بستر را از صفر تا صد برای شما بررسی کنیم.

تفاوت وال پست و میلگرد بستر

  • وال پست یا نگهدارند دیوار چیست؟

وال پست به کلافی گفته می‌شود که در میان دیوارهای یک ساختمان کار گذاشته می شود تا دیوارها یکپارچه و مستحکم تر شوند. مزیت وال پست در هنگام مخاطراتی مانند زلزله، بادهای شدید و … باعث استحکام بیشتر دیوارها و ساختمان گردد.  وال پست‌های جدید در سازه در مقایسه با گذشته کارایی بیشتری دارند و سرعت نصب آن‌ها بالاتر می باشد. وال پست با استفاده از روش‌هایی مانند جوشکاری، پیچ و مهره و تیرها متصل می‌شود. در استاندارد‌های اروپایی استفاده از روش جوشکاری به دلیل انعطاف کم منسوخ شده، ولی در ایران متاسفانه این روش همچنان مورد تایید سازمان نظام مهندسی می باشد.

  • چرا باید از وال پست در ساختمان استفاده کرد

استفاده از وال پست در ایران، از سابقه طولانی ندارد.  استحکام ساختمان بر اساس سالم بودن سازه‌هایی نظیر ستون، سقف‌ها می‌باشد، حتی زمانی که زلزله رخ دهد و سازه‌های اصلی مانند ستون و سقف آسیبی نبینند. وارد شدن ضربه یا لطمه به سازه‌های غیراصلی مانند تیغه‌ها، دیوارها، تاسیسات و… می تواند باعث بروز صدمه و آسیب‌های جانی و اقتصادی شود. هدف اصلی از ساخت وال پست جلوگیری از آسیب‌ها و یا خسارت‌هایی است که ممکن است ساختمان در اثر وقوع زلزله با آن مواجه شود.

اگر در ساخت دیوارهای یک ساختمان، اتصال و هماهنگی مناسبی بین دیوار و سازه‌های اصلی مانند ستون یا سقف‌ها نباشد، فشارهای وارده بر ساختمان می‌تواند باعث بروز مشکلات فراونی از جمله ریزش ساختمان، ریزش دیوار، وارد شدن آسیب‌های جدی به ساختمان و صدمات جانی و مالی را وارد میکند. به همین علت مهندس ساختمان جهت جلوگیری از تخریب سازه ها وال پست را ایجاد کرده است.  بنابراین به استفاده از وال پست جهت مقاومت سازی دیوارها و سازه‌های ساختمان، در ساختمان سازی روی آورده‌اند. در نتیجه، مهم‌ترین دلیل استفاده از وال پست در ساختمان، ایجاد مقاومت و به دست آوردن کنترل نسبی ساختمان جهت جلوگیری از مخاطرات بیرونی از جمله زلزله و … می باشد.

وال پست دارای انواع مختلفی است که در مجموع به سه دسته کلی تقسیم می‌شود.

انواع وال پست عبارتند از:

  • وال پست افقی
  • وال پست عمودی
  • وال پست ترکیبی
  1. وال پست افقی :

استفاده وال پست افقی در دیوارهایی با ارتفاع بیشتر از 3.5 متر جزء دستوالعمل های ساختمان سازی می باشد . اجرای وال پست بصورت افقی باعث استحکام دیوار خواهد شد و احتمال خرابی یا صدمه ساختمان را در مقابل زلزله و حوادثی از این قبیل کاهش می دهد.

  1. وال پست عمودی

زمانی از وال پست عمودی استفاده می‌کنیم که قصد ضخامت کل دیوار پوشش داده شود.

  1. وال پست ترکیبی

در بعضی از مواقع در هنگام دیوار چینی ممکن است چند وال پست کنار هم کار گذاشته شود  که این وال پست‌ها می‌تواند افقی و عمودی باشد. به این نوع وال پست‌ها، وال پست ترکیبی گفته می شود.

  • الزامات قانونی در استفاده از وال پست

الزامات قانونی به کارگیری وال پست در در مقررات ملی ساختمان بند 3-7 صفحه 64 آیین نامه 2800 ویرایش دوم ذکر شده است که عبارت است از:

حداکثر طول مجاز دیوار غیر سازه‌ای یا تیغه‌ای بین دو پشت بند عبارت است از ۴۰ برابر ضخامت دیوار یا تیغه و یا ۶ متر هر کدام کمتر باشد و حداکثر ارتفاع مجاز دیوارهای غیر سازه‌ای و تیغه‌ها از تراز کف مجاور ۳.۵ متر می‌باشد.

با توجه به این موضوع که وال پست در استحکام بخشیدن به ساختمان در مقابل زلزله نقش با اهمیتی دارد، عواقب حقوقی عدم اجرای آن به عهده مهندس ناظر خواهد بود. به عبارت دیگر اگر آسیب جانی و مالی وارد شود، جبران همه این آسیب‌ها چه بعد مالی و چه بعد جانی به عهده مهندس ناظر می باشد.

  • اجرای میلگرد بستر در وال پست

بعضی از مهندسی و متخصصان وال پست را با میلگرد بستر اجرا می کنند. در این صورت می توان به این گونه مطرح نمود که اجرای وال پست با میلگرد بستر، به دو روش عمودی و افقی صورت می‌گیرد. تولید میلگرد بستر افقی با میلگرد کلافی با قطر معمولا 4 میلی‌متر صورت می‌گیرد.

بدین صورت که دو میلگرد به موازات هم با سایر میلگردها به صورت نردبانی و خرپایی بهم جوش داده می شوند.  لذا این میلگردها در زمان ساخت دیوار در بین اجزا آن کار گذاشته می شوند. علاوه براین میلگردهای عمودی در میان فضاهای خالی بین بلوک ها به صورت عمودی کار گذاشته می شود.

  • کاربرد وال پست یا نگهدارنده دیوار

وال پست کاربردهای متعددی دارد که در ادامه به‌صورت خلاصه آن‌ها را نام می‌بریم:

  1. ساخت میان قاب سازه‌ای و میان قاب غیر‌سازه‌ای در مقابل زلزله
  2. نگهداری نمای بیرونی، پنجره، تأسیسات و…

به تازگی در امور ساختمانی از میلگرد بستر به جای وال پست استفاده می‌کنند. دلیل به کارگیری بیشتر میلگرد بستر راحتی نصب شدن، انعطاف‌پذیری بیشتر و استحکام بالاست. قبل از این که به بررسی و مقایسه میلگرد بستر و وال پست بپردازیم، ابتدا شما را با میلگرد بستر، مشخصات و نحوه اجرای آن در سازه‌های ساختمانی آشنا کنم.

در هنگام بروز سوانحی از قبیل زلزله، آتش فشان، صاعقه و … بیشترین خسارات وارد شده طی خرابی دیوارها و سقف ساختمان‌ها به وجود می آید. به همین دلیل مهندسین اقدام به مقاوم‌سازی این دو بخش مهم ساختمان کرده اند. یکی از شیوه‌های مقرون به صرفه‌ای که اعلام شد، اجرای میلگرد بستر می‌باشد.

از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از میلگرد بستر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ساختمان را در برابر زلزله مقاوم می‌کند.
  • دیوارها را در برابر لرزش، ترک و ریزش مقاوم می‌کند.
  • نصب آن بسیار راحت است و به کمک قلاب میلگرد بستر به‌راحتی انجام می‌شود.
  • سبک است و وزن کلی سازه را افزایش نمی‌دهد.
  • استحکام آن بسیار بالاست و از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است.
  • ضدزنگ است، قابلیت رنگ‌پذیری دارد و در برابر پوسیدگی مقاوم است.
  • می‌تواند بین دیوارهای متقاطع، اتصال خوبی ایجاد کند.

 

  • اشتباهات رایج در اجرای وال پست کدام‌اند؟

در بعضی از موارد، به دلیل گران تمام شدن کل هزینه‌های ساخت، اجرای وال پست با تغییراتی روبه‌رو می‌شود و به همین دلیل اشتباهاتی رخ می‌دهد. از جمله این اشتباهات می‌توان به دو مورد ذیل اشاره کرد:

1) استفاده از میلگرد به جای نبشی در اجرای کلاف‌های افقی

2) یکی دیگر از اشتباهات در این زمینه، عدم اجرای پشت به پشت نبشی‌های افقی و قائم است.

  • نحوه اجرای میلگرد بستر

میلگرد بستر معمولاً به 2 روش افقی و عمودی اجرا می‌شود که به شکل زیر است:

  • در روش عمودی در فضای خالی ایجاد شده بین بلوک‌ها، میلگردها را به ‌صورت عمودی قرار می‌دهند.
  • در روش افقی اجرای میلگرد بستر، با استفاده از میلگرد کلافی که قطر 4 الی 6 میلی‌متر دارد، ظاهری مانند نردبان یا خرپا تولید می‌کنند که عرض میلگرد بستر می‌بایست با عرض دیوار هماهنگ باشد.

اگر قصد دارید تا میلگرد بستر را به شکل افقی مورد کار بزارید،بایستی کلاف میلگرد آماده کنید. میلگرد بستر با قطر 4 یا 6 میلی متر شکلی به صورت نردبان یا خرپا تهیه میشود.  همچنین عرض میلگرد بستر لازم است تا با عرض دیوار همسان شود با توجه به این که میلگرد بستر لازم است تا کاملاً در ملات پنهان شود، در چنین وضعیتی معمولاً از میلگرد بستر با عرض دو تا سه سانتی‌متری و یا کمتر از قطر میلگرد بستر استفاده گردد.

در شرایطی که در گوشه‌های دیوار از مصالحی چون تیرآهن، میلگرد و… استفاده می‌شود، می‌توان از میلگرد بستر استفاده کرد و از طریق جوشکاری میلگرد بستر را به این دسته از مصالح وصل نمود.  همچنین به منظور انجام عملیات جوشکاری میلگرد بستر به مصالحی چون تیرآهن، میلگرد و… که به آن‌ها مصالح وادار گفته می‌شود، از دو وسیله به نام گیره و قلاب استفاده می‌شود. در شرایطی که در گوشه‌های دیوار مصالح وادار وجود نداشته باشد و لازم باشد تا از میلگردهای بستر استفاده کرد، می‌توان میلگردهای بستر را در دو ضلع دیوار بهم وصل نمود.

از سوی دیگر اگر میلگرد بستر به شکل عمودی مورد استفاده قرار بگیرد، در فرآیند چیدمان بلوک‌ها روی یکدیگر در فضای خالی لازم است تا به صورت عمودی میلگردها مورد استفاده قرار گیرد و همچنین با استفاده از میلگرد بستر عمودی اقدام به فیکس کردن آن کرد. در این وضعیت، به این دسته از دیوارها CMU یا Concrete Masonry Unit  نیز می گویند.

ضوابط و شرایط استفاده از میلگرد بستر

رعایت اصول و ضوابط میلگرد بستر باعث افزایش مقاومت 70 درصدی در دیوارهای ساختمان می شود. ضوابط استفاده و نصب آن به شکل زیر است:

1) برای اجرای میلگرد بستر از مفتول‌های فولادی و میلگرد مخصوص آجدار ( که اتصال آن با ملات بهتر است استفاده می شود.)

2) میلگردها به صورت یک جفت و به طول ثابت 3 متر، به طور موازی با هم و با فاصلۀ عرضی 5.5 تا 11 سانتی‌متر از هم تنظیم و نصب میشوند.

3) قطر مفتول‌ها 3 میلی‌متر و قطر آرماتوری که به عنوان آرماتور بستر استفاده می‌گردد، باید حدأقل 4 میلی‌متر باشد.

4) نصب میلگرد بستر به کمک بولت یا تفنگ مخصوص صورت می‌گیرد.

5) در زمان نصب باید آن‌ها را درون بست قرار داد.

6) برای جلوگیری از خوردگی و فرسایش زود هنگام مفتول‌ها، باید آن‌ها را روی اندود گالوانیزه کرد.

7) بعد از اجرای میلگرد بستر، سطح آن‌ها با ملات پوشانده گردد. پوشش ضخامت ملات حداقل  1.5 سانتی‌متر باشد.

 تفاوت وال پست و میلگرد بستر چیست

  • وال پست‌ها به وسیله نبشی و میلگردهای بستر، از میلگردی با قطر 4 میلی‌متر تولید می‌شوند.
  • اجرای میلگرد بستر از اجرای وال پست راحت‌تر است.
  • برای اجرای میلگرد بستر زمان کمتری را اختصاص می‌دهید.
  • میلگرد بستر بسیار ارزان‌تر است.
  • توان وال‌پست در برابر نیروی کششی، برشی و فشار، بیشتر از میلگرد بستر خواهد بود.
  • برای اجرای وال پست نیاز به جوشکاری دارید.
  • مهم‌ترین تفاوت وال پست و میلگرد بستر، قیمت آن ها است. قیمت میلگرد بستر بسیار مقرون به صرفه‌تر از وال‌پست خواهد بود.
  • انعطاف پذیری و مقاومت وال‌پست در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی، کمتر از میلگرد بستر است. همچنین در میلگرد بستر، مقاوم‌سازی و برقراری اتصال قوی و همچنین کنترل ترک های ناشی از انبساط، بیشتر است.
  • اجرای میلگرد بستر، سریع تر انجام می شود و به زمان کمتری هم نیاز دارد.

پس از مراحل سفت کاری ساختمان بایستی وارد مرحله تاسیسات و نازک کاری شوید که در این مرحله  آی بس فروشگاه هوشمند می تواند کمک شایانی در جهت سهولت و تامین کالاهای مورد نیاز خود در زمان مناسب و قیمت منطقی همراه شما باشد.

 

آی بس 

آی بس متشکل از تیمی از کارشناسان که سال ها در زمینه تولید و فروش محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه در تمامی مناطق استان تهران و سطح کشور فعالیت دارد. حال در عرضه نوین محصولات و تجهیزات نهایی مرتبط با خانه از جمله توالت فرنگی، شیرآلات، سینک و گاز و هود وکاشی و سرامیک… کنار هم جمع شده اند. ما در آی بس با شناخت کامل محصولات همچنین همکاری نزدیک با برندهای معتبر ایران از جمله چینی بهداشتی مروارید، گلسار فارس و چینی کرد و پارس سرام و شیرآلات راسان و  بهترین پیشنهادها را به شما دارد.

کارشناسان آی بس به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته. با شماره اختصاصی 91018986-021 آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *