تفاوت میان کاشی و سرامیک

تفاوت میان کاشی و سرامیک – کاشی و سرامیک اغلب به جای هم توسط مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود البته با توجه به این واقعیت که کاشی‌ و سرامیک برای اهداف مشابه استفاده می‌شوند، همیشه با هم اشتباه گرفته می‌شوند.آیا تفاوتی میان کاشی و سرامیک وجود دارد؟ بیایید تفاوت بین اصطلاحات کاشی و سرامیک را بررسی کنیم.

کاشی‌ چینی 

کاشی چینی از خاک‌ رس‌ سفید تصفیه شده، ماسه و فلدسپات ساخته شده است و در دمای بالاتر پخته می‌شود که میزان آب موجود در آنها کاهش می یابد. در نتیجه، گران‌تر و سخت‌تر، متراکم‌تر و بادوام‌تر است. کاشی یا در حالت طبیعی خود نگهداری می‌شود و یا پس از پختن در کوره به شکل سنگ، چوب، بتن یا سایر مواد تغییر می‌یابد.

کاشی دیواری

سرامیک 

سرامیک از خاک‌ رس‌ قرمز، سفید یا قهوه‌ای تولید می‌ شود و در کوره در دمای پایین‌تری پخته می‌ شود. همه این مواد باید به نسبت مناسب مخلوط شوند. سرامیک بادوام، متراکم، نرم‌تر و ارزان‌تر هستند. سرامیک سبک است و کار کردن با آن آسان است.

مزایا و معایب

ظاهر

هر دو کاشی و سرامیک اغلب با یک لایه سطحی لعاب ایجاد می‌شوند که باعث می‌شود آنها در ظاهر اولیه تقریباً غیرقابل تشخیص باشند.

  • کاشی‌چینی

یکی از پیشرفت‌های اخیر در تولید کاشی‌چینی، توانایی ساخت آن‌ها مانند مواد دیگر است، بیشتر کاشی‌ها رنگ و طرح ثابتی دارند. کاشی‌چینی را می‌توان مانند سنگ‌های اصلی مانند سنگ‌مرمر یا حتی دانه‌های چوب ساخت. کاشی‌چینی یک انتخاب فوق‌العاده برای کسانی است که خواهان زیبایی چوب بدون خطر آسیب آب هستند. رنگ یا طرح‌ در تمام بدنه آن وجود دارد. بنابراین اگر تراشه شود، آنقدرها قابل توجه نیست.

  • سرامیک

سرامیک دارای طرح‌ها و رنگ‌هایی است که روی آنها چاپ شده است که با لعاب مهر و موم می‌شود. به‌دلیل رنگ متفاوت بدنه سرامیک با سطح آن، اگر تراش خورده شود، بیشتر نمایان می‌شود. آنها ظاهری دلپذیر و تمیز دارند و پوشش لعابی با ماندگاری طولانی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف را ارائه می‌دهند. کاشی‌چینی از نظر ظاهر بهترین است. مزیت بصری دارد زیرا در طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها، الگوها و بافت‌های سطحی موجود است.

 

مقاومت در برابر آب و حرارت

  • کاشی‌چینی

کاشی‌های‌چینی به دلیل نحوه ساخت، چگالی کمتری نسبت به سرامیک دارد. از آنجایی که در برابر مایعات بسیار مقاوم است، برای استفاده در فضای باز، حمام، زیرزمین و سایر مناطق مرطوب ایده‌آل است. کاشی‌های‌چینی در روندهای اخیر کاشی محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. آنها معمولاً در مناطق مرطوب استفاده می‌شوند که ممکن است واقعاً به عنوان بهترین جایگزین موجود به دلیل میزان جذب رطوبت بدرخشند. کاشی‌چینی دارای کیفیت عالی در برابر حرارت است که آن را به یک انتخاب عالی برای سطوح میز تبدیل می‌کند.

  • سرامیک

اگر برای یک منطقه مرطوب مانند حمام یا زیرزمین به کاشی کف نیاز دارید، چیزی لازم دارید که در برابر رطوبت مقاوم باشد. در این موارد سرامیک یک انتخاب ایده‌آل است. آب اضافی قبل از اینکه به لایه‌زیرین سرامیک نفوذ کند به راحتی پاک می‌شود. سرامیک جایگزین خوبی برای اکثر کاربردهای مرطوب است تا زمانی که دوغاب با کیفیت خوب در بین آنها قرار داده شود. در برخی موارد، حتی در اتاق جکوزی یا استخر نیز استفاده می‌شود. سرامیک به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای کانتر است.

کاشی دیوار

نگهداری و دوام

  • کاشی‌چینی

رس‌های‌سرامیک نسبت به رس‌های‌چینی نفوذپذیری کمتری دارند زیرا چگال‌تر هستند. بنابراین کاشی‌چینی نسبت به سرامیک بادوام‌تر و مقاوم‌تر در برابر آب است. نسبت به سرامیک به دلیل ترکیب بدنه‌ای که دارد از استحکام بیشتری برخوردار است و برای استفاده و ترافیک سنگین مناسب‌تر است. هنگامی که یک کاشی‌چینی را تراشه می‌کنید، رنگ آن در تمام طول مسیر ثابت می‌ماند و آسیب را تقریبا غیرقابل تشخیص می‌کند. کاشی‌چینی یک ماده کم‌تعمیر است که فقط نیاز به آب‌بندی دوره‌ای خط دوغاب دارد. کاشی‌چینی بادوام و مقاوم در برابر خط و خش است و آن را برای مناطق پرتردد ایده‌آل می‌کند.

  • سرامیک

اگر سرامیک را خرد کنید، رنگ متفاوتی در زیر لعاب بالایی پیدا خواهید کرد. این بدان معنی است که تراشه‌ها احتمالاً کاملاً قابل مشاهده هستند. کف‌های سرامیکی تا حدودی بیشتر در معرض ترک خوردن و شکستن هستند. سرامیک بدون لعاب نیز نیاز به درزگیر در کل کاشی دارند. سیلرها را فقط روی خطوط دوغاب اعمال نکنید.

سرامیک کف

نصب و راه اندازی

روش‌های مشابهی برای نصب هر دو نوع کفپوش استفاده می‌شود. یک چسب نازک بر پایه ملات برای تثبیت کاشی‌ها به زیرسازی تخته سیمانی استفاده می‌شود. هنگامی که کاشی‌ها در جای خود قرار گرفتند، از دوغاب پایه ملات برای پر کردن شکاف بین آنها استفاده می‌شود.

سپس پس از خشک شدن در برابر رطوبت مهر و موم می‌شود. به دلیل تفاوت در تراکم، تفاوت‌های جزئی در نحوه کار با سرامیک و کاشی وجود دارد.

  • کاشی‌چینی

کاشی‌چینی شکننده‌ است و برش صحیح آن ممکن است به تخصص یک نصاب کاشی حرفه‌ای نیاز داشته باشد. برای برش کاشی‌چینی ، یک اره کاشی مرطوب برای انجام کار مورد نیاز است.

  • سرامیک

سرامیک نسبت به کاشی‌چینی چگالی کمتری دارد و از این رو دوام کمتری دارد. همچنین برش دستی، با اره کاشی، آسان است.

سرامیک کف

طول عمر

کاشی‌های چینی و سرامیک هر دو مصالح ساختمانی با بازده زمانی بادوام هستند اگر به درستی از آنها مراقبت شود.

  • کاشی‌چینی

کاشی‌چینی ماده سخت‌تری است که پوشانندگی بهتری نسبت به سرامیک دارد. سختی آن باعث می‌شود که در هنگام جابجایی سازه ساختمان بیشتر مستعد شکستگی شود. با نگهداری خوب، کاشی‌چینی با کیفیت خوب می‌تواند بیش از 20 سال دوام بیاورد.

  • سرامیک

طبق برخی برآوردها، کف سرامیک می‌تواند حدود 10-20سال دوام بیاورد. این در صورتی است که دوغاب به درستی نگهداری و به طور منظم آب بندی شود. نسبت به کاشی‌چینی مقاومت قوی‌تری در برابر ترک‌خوردگی به دلیل جابجایی ساختاری دارد.

کاشی

نتیجه

هر دو کاشی‌چینی و سرامیک دارای مزایا و معایبی هستند، اما هیچ بحثی وجود ندارد که کدام می‌توانند مکمل فوق‌العاده‌ای برای بازسازی اتاق شما باشد. قبل از تصمیم‌گیری، ایده خوب این است که گزینه‌های خود را ارزیابی کنید. سرامیک مقرون به صرفه‌ترین گزینه است، اما نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارد. کاشی گران‌تر است، اما به نگهداری کمتری نیاز دارد و کمتر در معرض خرابی و لکه قرار می‌گیرد. انتخاب به صاحب خانه بستگی دارد که کدام گزینه را ترجیح می‌دهد .

نویسنده: نیلوفر عتیقی (تیم تولید محتوای آی بس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب