تاریخچه حمام از رومی تا ترکی

حمام

تاریخچه حمام

حمام در طول تاریخ نه تنها از حیث سلامت و پاکیزگی اهمیت داشته‌اند، بلکه همیشه از نگاه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی محلی برای ملاقات و معاشرت‌ مردم بوده است. این فرهنگ تا امروز هم باقی مانده و در سایه معماری و زیبایی‌شناسی حمام‌های تاریخی جذابیتش را حفظ کرده است. هرچند گفته می‌شود رعایت نظافت شخصی در قرون وسطی بسیار سخت بوده است، حمام‌هایی منتسب به یونان باستان وجود دارند که از صد سال قبل از میلاد مسیح باقی مانده‌اند. با این حال حمام‌ها در دوران رومی‌ها صاحب سبک می‌شوند.

از دوران امپراتوری روم حدود 33 سال قبل از میلاد مسیح حدود 170 حمام به جا مانده است که از حوض یا استخر شنا، مجسمه‌های پرشکوه، کتابخانه و باغ بزرگی تشکیل می‌شده‌ که محل بازی و ورزش بوده‌اند. اماکنی مشابه نیز در بین النهرین، بابل، مصر باستان و هندوستان وجود دارند اما اولین بناهایی که به طور مشخص با هدف استحمام ساخته شده و باقی مانده‌اند حمام‌های رومی هستند. ویژگی بارز «حمام رومی» امکان گرم کردن آب از طریق یک سیستم گرمایشی شبیه به شوفاژ است.

حمام ترکی

آن چه که به سبک و سیاق حمام‌های رومی امروز در دنیا شناخته می‌شود «حمام ترکی» است. حمام‌هایی که در مناطق منسوب به آناتولی در کشور ترکیه وجود داشته به دو گروه تقسیم می‌شوند. اول حمام‌هایی که در محل جوشش آب‌های طبیعی از زمین مانند چشمه‌های طبیعی شکل گرفته‌اند و به آن‌ها «کاپلیجا» می‌گویند.

گروه دیگر حمام‌هایی هستند که آبشان خاصیت درمانی داشته و قابل شرب هستند؛ به این حمام‌ها «ایچمِجه» گفته می‌شود. در کنار حمام‌های متروک بسیاری که این روزها در شهرهای آناتولی ترکیه وجود دارند، صدها حمام تاریخی همچنان مورد استفاده گردشگران و اهالی شهرها قرار می‌گیرند. ساخت اغلب حمام‌های ساخته شده در ترکیه به دوران حکومت عثمانی برمی‌گردد، به طوری که در این دوران بلافاصله بعد از فتح هر شهری حمام یکی از اولین بناهایی بوده که ساخته می‌شده است.

حمام سنتی ترکی از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

  • جامه ‌گاه (محل در آوردن لباس‌ها)
  • سردخانه (محل انجام مشت و مال و خشک کردن بدن بعد از حمام)
  • گرم‌خانه (محل شست‌وشو)

استفاده از حمام‌های عمومی به شیوه سنتی هنوز هم در شب‌های جمعه، روزهای عروسی و به مناسبت اعیاد دینی در بسیاری از شهرهای آناتولی ترکیه رواج دارد، به طوری که حمام‌های سنتی در ایام خاص به صورت شبانه‌روزی میزبان زنان و مردان بسیاری هستند که برای استحمام و دید و باز دور هم جمع می‌شوند.

شباهت ترکی و ایرانی

حمام های ترکی نیز مانند حمام های سنتی در ایران بیش از آن که مکانی تنها برای تمیز شدن جسم باشند . محلی برای معاشرت روزمره ، گپ زدن و در واقع بخشی از زندگی جدایی ناپذیر مردم ترکی استانبول می باشد و درست جایی که مردمان از هر قشر و طبقه و سن و سالی دور هم جمع می شوند و با هم تعامل دارند.

در ادامه جالب است بدانید که در این حمام ها از پوششی به نام پشت مال استفاده می کنند که شباهت بسیار زیادی به لنگ های حمامی خودمان نیز دارد و اینکه این پارچه ها چهارخانه و قرمز رنگ بوده و به دور بدن بسته شده اند و پس از آن در طی مراحل مختلفی که شامل: ماساژ، دراز کشیدن بر روی سنگ های داغ، کیسه کشی و … اجرا می شود.

درست حمامی به سبک ترکی برای شما انجام می گیرد و در ادامه بدانید که در حمام های امروزی ترکی بسته به آن که از چه خدماتی استفاده کنید، هزینه های متفاوتی باید بپردازید، در ادامه با ما همراه باشید تا پرطرفدارترین و مشهورترین حمام های ترکی استانبول را به شما معرفی نماییم تا بتوانید  خود از آنها استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب