بهترین شهر های ایران برای زندگی

بهترین شهرهای ایران برای زندگی

بهترین شهر های ایران برای زندگی همانطور که با عنوان آن مشخص است، شامل شهرهای می شود که از لحاظ موارد مختلف و شاخص های مختلف مرتبط با زندگی برای زندگی کردن جزو انتخاب های اول می باشند. شاید به فکر شما هم رسیده باشد که در داخل کشور مهاجرت کنید و شهرهای متفاوتی را از شهر فعلی خود برای زندگی انتخاب کنید. از جمله شاخص های موثر در زمینه انتخاب بهترین شهر های ایران برای زندگی و قرار گیری شهرها در این لیست می توان به آب و هوا، کسب و کار، مراکز تفریحی و رفاهی جزو موارد موثر در انتخاب شهرها می باشد. باید توجه داشت که لزوما تنها شهر تهران بهترین شهرهای زندگی در ایران نیست.

در ادامه به بررسی بهترین شهر های ایران برای زندگی از لحاظ شاخص های مختلف می پردازیم. از جمله شاخص هایی که در انتخاب بهترین شهر ایران موثر می باشد مواردی مانند موقعیت کسب و کار و اشتغال، آب و هوا، ارزانی، منابع طبیعی و همچنین امکانات برای زندگی بهتر می باشد.

آی بس نمایندگی کاشی سمنان و کاشی الوند، نمایندگی چینی بهداشتی مروارید

بهترین شهر ایران برای زندگی

بهترین شهرهای زندگی برای زندگی را همانطور که گفته شد، برمبنای شاخص ها و موارد مختلفی می توان بررسی و در داخل لیست قرار داد. از جمله این دسته بندی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهترین شهرهای ایران از لحاظ کسب و کار
  • بهترین شهرها برمبنای موارد زیست محیطی و آب و هوا
  • ارزان ترین شهرها برای زندگی
  • بهترین شهر ایران برای زندگی از لحاظ منابع
  • بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر امکانات

هر یک از این ابعاد و شاخص ها می تواند برای افراد مختلف درصد وزنی متفاوتی برای انتخاب بهترین شهرهای ایران برای زندگی داشته باشند. در این لیست به بررسی اجمالی و کلی هر یکی از این شاخص ها می پردازیم. در صورتی که ممکن است برای شما و یا افراد دیگر نقش هر یک از این شاخص ها پر رنگ تر از سایر موارد باشد.

بهترین شهر ایران برای زندگی با بررسی سازمان یونسکو

شاید جالب باشد که از دید یونسکو بهترین شهر برای زندگی، شهر تبریز می باشد. تبریز از جمله شهرهای توسعه یافته کشور محسوب می شود. در میان نام شهر تبریز به‌عنوان بهترین شهر ایران برای زندگی به چشم می‌خورد. به دنبال تبریز شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، قم و ارومیه قرار می‌گیرند.

 شهر باستانی و قدیمی تبریز که در استان آذربایجان شرقی واقع شده، از لحاظ فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، صنعتی، بازرگانی، ارتباطی، نظامی در بهترین شرایط است و قدمت آن به ۴ هزار سال می‌رسد.

بخاطر اینکه خیلی از صنایع و شرکت‌ها برای اولین بار در این شهر ساخته و بنا شده بود به همین دلیل به اولین‌ها معروف شده است. مثل اولین داروخانه، اولین شهرداری، اولین مخابرات، اولین شرکت کبریت سازی صنعتی و… که تمام این‌ها برای اولین بار در ایران، آن هم در این شهر ساخته شدند. همچنین لازم به ذکر است که از لحاظ مدرن بودن و همچنین ساختار شهری، تبریز دست کمی از کلان شهری مانند تهران ندارد.

آب و هوای تبریز

تبریز بخاطر وجود آب و هوای مناسب و پاکیزگی شهرش مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفته است. در سازمان ملل نیز به دلیل داشتن فرودگاه بین المللی، ساختمان‌های جدید و مدرن امروزی، راه آهن، مسجدهای بسیار زیبا و باشکوه، آثار قدیمی و تاریخی و همچنین جاذبه‌های فراوانی که دارد به عنوان بهترین شهر برای زندگی در نظر گرفته شده است. مردم تبریز با زبان و گویش‌های متفاوتی صحبت می‌کنند؛ اما اکثر آنها زبانشان آذری یا ترکی آذربایجان است. تبریز شهری در شمال غربی کشور و در منطقه‌ آذربایجان ایران است. این شهر باستانی مرکز استان آذربایجان شرقی و سومین شهر بزرگ کشور پس از تهران و مشهد محسوب می‌شود. کلانشهر تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی قرار گرفته و از شمال با شهرستان‌های ورزقان، شبستر و هریس همسایه است.

تبریز از آب و هوایی کوهستانی برخوردار بوده به همین جهت است که زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌ها بسیار خنک و معتدلی دارد و با این اوصاف می‌توان فهمید که اگر برای مسافرت بخواهید به این شهر سفر کنید بهتر است در فصل تابستان باشد. جاذبه‌های تاریخی تبریز به خاطر قدیمی بودن و قدمت ۴ هزار ساله‌اش بسیار زیاد است.

از جاذبه‌ها و زیبایی‌های این شهر می‌توان به مسجد جامع، کلیسای مریم مقدس، پارک باغلار باغی، خانه مشروطه، مسجد کبود، ارگ علیشاه، پارک ائل گلی، دره لیقوان، عینالی داغ، قلعه بابک، کندوان،  و… اشاره کرد. علاوه بر این‌ها مراکز خرید فوق‌ العاده‌ای دارد، مثل بازار بزرگ سنتی تبریز که انواع کالاهای را می‌توانید از این بازار تهیه کنید.

البته باید یاداور شد که شهر تبریز نیز مانند سایر شهرهای بزرگ دیگر ایران از لحاظ آب و هوایی دست خوش تغییراتی قرار گرفته است و آلودگی هوا به این شهر از لیست بهترین شهرهای ایران برای زندگی نیز نفوذ کرده است.

بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر کسب و کار

بهترین شهر ایران برای زندگی – طبیعتا نیازی به بررسی آمار ها و ارقام نیست و مشخص است با توجه به گستردگی حضور شرکت ها و کارخانجات و ادارات دولتی و همچنین جمعیت، بهترین شهر برای کسب و کار تهران می باشد. بعد از شهر تهران، شهرهای اصفهان و تبریز و مشهد برمبنای بافت و میزان صنعتی بودن، شهرهای مناسب از لحاظ کسب و کار می باشند.

یکی از شهرهای ایران برای زندگی، «تهران» است که دومین شهری خواهد بود که برای زندگی مناسب و مورد پسند خیلی‌هاست. تهران، پایتخت ایران، هم‌اکنون یکی از اشتغال‌زاترین، پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر و همچنین مرکز صنعتی، سیاسی و اقتصادی کشور شناخته شده است و درخاورمیانه سومین شهر پرجمعیت است. موقعیت‌های شغلی بسیار و امکانات عالی باعث شده تا تهران از لحاظ کسب و کار بهترین شهر ایران باشد. پس از تهران اشتغال‌زاترین شهرهای ایران به ترتیب اراک و یزد خواهند بود. اکثر شرکت ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی در تهران مستقر هستند و به همین دلیل شاید انتخاب اول و آخر برای انجام کسب و کارهایی پرتردد شهر تهران باشد.

موقعیت تهران 

تهران به دو بخش کوهپایه‌ای البرز و دشتی تقسیم می‌شود و اکثر مردم این شهر مسلمان با مذهب شیعه هستند و مذاهب دیگری مثل یهودی، سنی، زرتشتی، بهائی و مسیحی نیز وجود دارد. تهران با ۱۳ میلیون جمعیت، بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا است و در زمان‌های خیلی دور با مستقر شدن طاهریان در این منطقه نام آن را طاهران گذاشتند و بعد از سال‌ها به طهران تبدیل شد.

ساختار شهری و پرترافیک و همچنین آلودگی های بلندمدت تهران در سال های اخیر شاید دلیلی باشد برای این که افراد برای زندگی آرام تر سایر شهرهای ایران را انتخاب نماید. ولی با تمام مشکلاتی که شهر تهران با آن درگیر است از لحاظ اهمیت و نقش اساسی که در کشور دارد دلیل نمی شود که در لیست بهترین شهرهای ایران برای زندگی قرار نگیرد. از طرفی امکانات رفاهی و زندگی که در تهران است قابل مقایسه با سایر شهرهای ایران نمی باشد.

 

بهترین شهر ایران برای زندگی از لحاظ آب و هوا

تنوع آب و هوایی ایران از جمله ویژگی هایی است که کمتری کشور در دنیا دارای آن می باشد. شمال کشور اقلیم مرطوب با هوای مطبوع، مرکز کشور اقلیم بیابانی با هوای بسیار گرم، غرب کشور اقلیم کوهستانی با هوای سرد و یخبندان و شرق کشور اقلیم خشک با روزهای گرم و شب‌های سرد دارد. انتخاب بهترین شهر ایران از نظر آب‌وهوایی کمی سخت است؛ زیرا هر فصلی جذابیت خاص خود را دارد؛ اما داشتن آب‌وهوای تمیز، خنک و مطبوع از شرایط لازم برای زندگی در هر شهری به شمار می‌رود.

بهترین شهر ایران از نظر آب‌وهوا «همدان» شناخته شده است. همدان در شرق زاگرس و در یک منطقه کوهستانی قرار دارد. این شهر با زمستان‌های نسبتا طولانی و سرد و تابستان‌های معتدل، دل‌پذیر و آفتابی شناخته می‌شود. بادهای شمال و شمال غربی در فصل بهار و زمستان در همدان بارندگی به‌همراه دارد. میزان بارندگی مناسب با میانگین ۳۱۵ میلی‌متر در سال‌های اخیر باعث شده است کشاورزی در همدان رونق نسبتا خوبی داشته باشد. پس از همدان، شهرهای رشت و قزوین از نظر آب‌وهوایی مناسب زندگی شناخته شده است.

ارزان ترین شهر ایران برای زندگی

شاخص ها و عوامل مختلفی در هزینه زندگی برای یک شهر وجود دارد. ار جمله مواردی که مشخص کننده هزینه زندگی می باشد، می توان به هزینه مسکن، خوراک و پوشاک، آموزش، حمل و نقل، امکانات شهری، امکانات تفریحی و… نام برد. در موارد مرتبط با هزینه زندگی امروزه شاید مهمترین عامل هزینه مسکن باشد. برای مثال در شهرهای بزرگ بیش از 60 تا 70 درصد هزینه کل زندگی مربوط به هزینه مسکن می باشد.

در شهرهای کوچکتر و با هزینه مسکن پایین هزینه مسکن تا 20 درصد کاهش می یابد.

با توجه به آمار سال ۱۳۹۸، ارزان‌ترین استان‌ها از نظر قیمت مسکن استان کهکیلویه و بویراحمد و یزد است؛ اما هزینه‌های دیگر زندگی در این شهرها با تهران و دیگر شهرهای گران برابری می‌کند.

به‌طور کلی، «قم» ارزان‌ترین شهر ایران برای زندگی است. شهر قم با وجود آب‌وهوای خشک در ۹ ماه از سال گزینه مناسبی برای زندگی به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری ایرنا در دی ماه ۱۴۰۰، کمترین نرخ تورم سالانه با میزان ۳۵٫۸ درصد مربوط به استان قم بوده است؛ از این‌رو شهر قم در سال‌های اخیر رشد جمعیت چشمگیری دارد.

بهترین شهرهای ایران برای زندگی از نظر منابع

اگر نگاه بلند مدت به شهرها برای زندگی و سرمایه گذاری داشته باشیم، شاید یکی از عوامل مهم در زمینه انتخاب بهترین شهرهای ایران برای زندگی، بررسی آن ها از لحاظ منابع باشد. از بهترین شهرهای ایران برای زندگی از نظر منابع شهر پچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویر احمد می باشد.

 گچساران را باید به‌عنوان غنی‌ترین شهر ایران از نظر منابع در نظر گرفت؛ چراکه بیش از ۲۰ درصد منابع نفتی ایران در این شهر واقع شده است. این شهر با دارا بودن دومین میدان بزرگ نفتی کشور و میدان‌های گازی به سرزمین آب و آتش شهرت دارد. همچنین به‌دلیل وجود مرتفع‌ترین میدان نفتی کشور، به بام نفتی ایران نیز شناخته می‌شود. بهره‌برداری نفت و گاز، وجود شهرک کشاورزی امامزاده جعفر، باغ‌های مرکبات و شهرک صنعتی چهار بیشه از منابع درآمد اقتصادی گچساران است.

در سال‌های اخیر زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق، گاز، اینترنت پرسرعت، زیباسازی سیمای روستایی و طرح‌های کشاورزی در روستاهای گچساران سبب شده است تا مهاجران روستاهای اطراف گچساران به روستاها بازگردند.

البته به صورت کلی تمامی شهرهای ایران از لحاظ منابع غنی بوده و هر یک از شهرها در زمینه ای دارای منابع می باشد. به صورت کلی کشور ایران دارای منابعی غنی می باشد که در گوشه گوشه این کشور ثروتمند می توان رگه هایی از آن را پیدا کرد.

بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر امکانات

طبیعی است که برای انتخاب بهترین شهرهای ایران برای زندگی باید به امکانات آن شهر توجه ویژه داشت. امکانات شهری به مواردی گفته می شود که باعث می شوند زندگی راحت تری در آن شهر داشته باشید، از جمله مواردی مانند مراکز درمانی، آموزشی و دانشگاه ها، مراکز تفریحی، مراکز خرید، شهرسازی آن شهر و… که هریک از آن ها نقش اساسی در رضایت زندگی افراد دارند.

با این تفاسیر متوجه خواهید شد که بهترین شهر ایران از نظر امکانات «تهران» است. به دلیل وجود شرکت‌های بزرگ و وسیع، فعالیت زیاد کارخانه‌ها و همچنین تولیدات داخلی بسیار در این شهر، باعث کاهش بیکاری و افزایش درآمد مردم نسبت به دیگر شهرهای ایران شده است. متاسفانه با فعالیت همین کارخانه‌ها، رفت و آمدهای زیاد و شلوغی در سطح شهر همه و همه دست به دست هم داده که امروزه تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب شود.

شهر تهران دیدنی‌ها و مکان‌های تفریحی بسیاری دارد؛ پیست‌های اسکی، رودها و سدهای پرآب، موزه‌ها، باغ‌های تاریخی، کاخ‌ها، پارک‌های شهری، باغ‌وحش، برج میلاد، برج آزادی، پارک‌های جنگلی و مراکز خرید بزرگ از جمله جاهای دیدنی تهران است. بخش عمده اقتصاد ایران و بیش از نیمی از فعالیت‌های صنعتی کشور در این شهر متمرکز است. بیشترین کارخانجات اتومبیل‌سازی، مواد غذایی، منسوجات و مصالح ساختمانی در استان تهران قرار دارد. با توجه به میزان تولیدات داخلی در این شهر، آمار درآمد مردم نسبت به دیگر شهرها بیشتر است و نرخ بیکاری کم است.

آی بس فروشگاه هوشمند

آی بس متشکل از تیمی از کارشناسان که سال ها در زمینه تولید و فروش محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه فعالیت کرده اند، حال در عرضه نوین محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه از جمله توالت فرنگی، شیرآلات، سینک و گاز و هود و… کنار هم جمع شده اند. ما در آی بس با شناخت کامل محصولات همچنین همکاری نزدیک با برندهای معتبر ایران از جمله چینی بهداشتی مروارید، گلسار فارس و چینی کرد و پارس سرام و شیرآلات راسان و  بهترین پیشنهادها را به شما دارد.

کارشناسان آی بس به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته. با شماره اختصاصی 91018986-021 آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب