انواع کابینت آشپزخانه

انواع کابینت آشپزخانه

انواع کابینت آشپزحانه – کابینت در اشپزخانه عضو جدا ناپذیری عنوان میشود همچنین این عضو از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که بیشترین فضا را در اشپزخانه اشغال کرده و هچنین در زیبایی این محیط نقش به سزایی دارد. در نتیجه به جهت زیبایی اشپزخانه ی خود و راحتی کار در انتخاب کابینت های خود نهایت سلیقه و دقت را به خرج دهید. در اینجا با معرفی انواع کابینت به شما در انتخاب این عضو کمک خواهیم کرد. کابینت ها بر اساس نوع و سبک آنها از تنوع بالایی برخوردار هستند اما مهم ترین فاکتور در طبقه بندی کابینت ها مواد سازنده ی آنهاست.

انواع کابینت آشپزخانه

کابینت های ملامینه

لز نوع از کابینت ها یکی از ارزان ترین های موجود در بازار هستند که با ورقه هایی از جنس ملامین ساخته میشوند و سپس روانه ی بازار می شوند. جنس ورقه های ملامینه از مغزی نئوپان با روکش ملامین هست که پوشش رویی آنها ضد آب و ضد خش هستند. تنها نقطه ضعف این کابینت ها حساسیتشان به رطوبت است چرا که نئوپان حساسیتی نسبت به رطوبت دارد و بهترین مکان برای استفاده از این نوع کابیت مکان هایی است که از رطوبت به دور هستند مثل اتاق خواب ها و استفاده به عنوان کمد های اتاق.

انواع کابینت آشپزخانه

کابینت های ام دی اف

کابیت های ام دی اف ساختاری شبیه کابینت های ملامینه دارند با این تفاوت که کابینت های ام دی اف به جای مغز ی نئوپان از مغزی با متریالی به اسم ام دی اف که دارای فشردگی بیشتری هستند استفاده می شود. میزان حساسیت کابینت های ام دی اف در مقابل آب نسبت به کابینت های ملامینه کمتر است اما همانند کابینت های ملامینه از حساسیت نسبت به رطوبت برخوردار هستند.

 

کابینت ام دی اف

کابینت های گلاسی

چارچوب و اسکلت این نوع از کابینت ها معمولا از ام دی اف سفید رنگ و قسمت هایی از آن که قابل دیدن هستند و درب های آن معمولا از جنس ورق های گلاس است. تفاوت ورق های گلاس در مقابل ام دی اف در این است که ورق های گلاس اصولا دارای روکش های ضخیم تری با مقاومت بالاتری نسبت ام دی اف ها هستند. همچنین ورق های گلاس دارای براق بودن خیره کننده ای را دارا هستند و از تنوع بالاتری برخوردار هستند در نتیجه میتواند گزینه ی خوبی برای انتخاب کابینت های اشپزخانه باشد.

کابینت های پلی گلاس

کابینت های پلی گلاس نوعی دیگری از کابینت ها هستند که نوعی ام دی اف میباشد با این فرق که روکش آن به جز ملامینه با یک لایه پلی استر نیز پوشانده می شود. حسن این نوع از کابینت های پلی گلاس مقاومت بالای این کالا در مقابل خراش می باشد. میزان این مقاومت به اندازه ای میباشد که میتوان آنها را با یک اسفنج به راحتی بدون کوچکترین خراشی تمیز کرد.

کابینت های گلاس

کابینت های ممبران (وکیوم)

این نوع از کابینت ها با عنوان هایی چون ممبران یا پرس وکیوم یا کابینت های کلاسیک یا کابینت های انزوا نامبرده می شوند. این نوع از درب های کابینت ممبران ابتدا بر روی صفخه ای از ام دی اف حکاکی می شنوند. این حکاکی توسط دستگاه سی لن سی انجام می شود. سپس توسط دستگاهی تحت عنوان دستگاه پرس وکیوم روکش می شوند.

کابینت هایی با روکش چوب

در ساخت این نوع از کابینت ها قسمت هایی که قابل دیدن هستند از ام دی اف با روکش چوب استفتده می شود. این نوع از کابینت نسبت به موارد بالا دارای قیمت بالاتری میباشد اما نسبت به کابینت های تمام چوب ارزان تر حساب می شود. همچنین مانند بیشتر موارد کابینت ها جنس اسکلت این کابینت نیز از ام دی اف است. از پرطرفدارترین روکش های این مورد میتوان به روکش بلوط و ملچ اشاره کرد.

بخش پرهزینه ی این نوع از کابینت ها که سبب گران تر شدن آن نسبت به سایر موارد است به سبب استفاده از رنگ پلی استر است که در نهایت و پس از اتمام کار بر روی کابینت اجرا می شود.

کاینت چوبی

کابینت های تمام چوب

این نوع از کابینت ها جز گران ترین نوع این محصولات به شمار میرود زیرا که از چوب خالص برای ساخت این نوع کابینت استفاده میشود که شامل هزینه های زیادی میشود

اسکلت این کابینت ها در برخی موارد از ام دی اف و در برخی دیگر از چوب است

فرق بین این دو نوع کابینت با اسکلت ام دی اف و اسکلت چوبی در این است که در کابینت های تمام چوب پس از اتمام کار با رنگ پلی استر پوشش داده میشوند و به یکی از زیباترین نوع کابینت ها تبدیل میشود.

تفاوت پلی گلاس و هایگلاس در چیست

در اینجا به تفاوت بین این دو نوع از کابینت میپردازیم تا به شرح و توضیح در این زمینه به شما در انتخاب درست ترین و مناسب ترین نوع کابینت کمک کرده باشیم.

ام دی اف هایگلاس

هایگلاس نوعی از ام دی اف است که با این فرق که روکش آن به جز ملامینه با یک لایه از پلکسی گلاس پوشانده میشود در خرید این نوع تخته ها باید نهایت دقت را انجام دهیم زیرا اگر روکش یو وی خوبی نداشته باشند به هنگام برش سبب لب پریدگی ورقه ها می شود. برای تشخیص مرغوب بودن آن میتوان این به این موضوع توجه کرد که نوع خوب و درجه اول آن دارای پشت سفید و ملامینه است و برای بسته بندی هر برگ آن یک بسته بندی جدا در نظر گرفته میشود تا به هنگام قرارگیری بر روی یکدیگر دچار آسیب دیدگی نشوند. هر چقدر که جنس هایگلاس ها بهتر باشد ماندگاری کابینت ها نیز بیشتر خواهد بود.

عواملی که به طور مستقیم بر روی کیفیت ام دی اف های هایگلاس ها تاثیر میگذارد به شرح زیر است:

  • کیفیت مغزی ام دی اف
  • جنس روکش هایگلاس
  • دستگاه های پرس
  • نوع چسب ها

از جمله عواملی هستند که به صورت مستقیم بر روی کیفیت ام دی اف های هایگلاس تاثیر می گذارد.

کابینت آشپزخانه

تفاوت های قابل توجه در ورقه های پلی گلاس و هایگلاس

براقیت

به صورت کلی پلی گلاس ها نسبت به هایگلاس ها در میزان برقی و شفافیت برتر هستند.

میزان خط و خش پذیری

ام دی اف های هایگلاس نسبت به پلی گلاس ها احتیاج بیشتری به توجه و مراقبت دارند و حتما بایستی با یک دستمال نرم و نخی و با شوینده های مناسب و ملایم سطوح هایگلاس را تمیز کرد و هیچ گاه نباید شوینده های اسیدی و یا سرکه ها به صورت مستقیم بر روی سطوح ریخته شود چرا که سبب آسیب به سطح این ورقه ها می شود. از جمله اسیب های وارده به این سطوح میتوان به تغییر رنگ و خط و خش های وارده اشاره کرد. در نتیجه هایگلاس ها پس از گذشت مدت کوتاهی جذابیت و زیبایی خود را از دست میدهند که در مقابل ورقه های پلی گلاس دوام زیبایی کمتری دارند. ورقه های پلی گلاس در مقابل اسیب ها مقاوم تر هستند و به مرور زمان زیبایی خود را از دست نمیدهند و کیفیت و جذابیت و زیبایی خود را حفظ میکنند.

فاکتور های براق بودن و مات بودن

در ورقه های پلی گلاس ما میتوانیم بر روی یک ورقه در کنار هم حالت براق و مات را داشته باشیم اما در ورقه های هایگلاس چنین گزینه ای وجود ندارد.

مقاومت در برابر اسید های موجود در آشپزخانه

جز ورقه های هایگلاس سایر ام دی اف ها در برابر اسید های اشپزخانه ای مثل اسپری های تمیز کننده یا سفید کننده ها و… مقاومت چندانی را ندارند.

 

نکات قابل توجه ای که در معرفی و خرید کابینت ها به ما کمک می کند

1) ساختار کابینت ها :

کابینت های اشپزخانه چه به صورت کلاسیک و چه به صورت مدرن از دو بخش اصلی تشکیل میشود که این دو بخش شامل بدنه ی کابینت و درب کابینت میشود

در اینجا به این نکته توجه کنید بدنه ی کابینت ها معمولا یکسان هستند و کابینت ها در درب های خود با یکدیگر دارای تفاوت هستند.

همچنین نکته ی قابل توجه این است که درب های کابینت سبب تمایز آنها از یکدیگر میشود و جلوه و زیبایی به کابینت ها میبخشد.

2) جنس در ب کابینت ها :

جنس درب کابینت ها از دو بخش ورق های خام و یا روکش میباشد

نکته ی قابل توجه در اینجا این است که مغز تمامی درب ها از ام دی اف خام میباشد و چیزی که سبب تفاوت کابینت ها از هم میشود روکش های قرار گرفته بر روی این ورقه های ام دی اف است البته توجه داشته باشید کابینت های چوبی از این موضوع جدا هستند.

کابینت های اشپزخانه ای مدرن

کابینت های مدرن به شکل سفید و مشکی براق در سبک کابینت های مدرن اشپزخانه ای سادگی حرف اول را میزند چرا که خیلی از افراد طرفدار یکنواختی هستند و از نظر آنها بعد از گذشت چند سال این سبک ساده اما مدرن همچنان زیبا خواهد بود. در طراحی کابینت های اشپزخانه به صورت مدرن اصولا رنگ درب ها و دسته ها یک رنگ و به صورت یک دست هستند. البته که میتوان از ترکیب دو رنگ نیز استفاده کرد و معمولا در ترکیب رنگ ها از رنگ سفید و رنگ قهوه ای براق و یا روکش های چوب مات و یا هر رنگ دیگری استفاده کرد.

انواع کابینت های آَشپزخانه ای سبک مدرن

در حالت کلی کابینت های مدرن به دسته های زیر قابل تقسیم بندی هستند.

  • کابینت های اشپزخانه ای ام دی اف به صورت مات

از قدیمی ترین و در عین حال از با دوام ترین نوع کابینت ها به شمار میرود که از ورقه های ام دی اف به صورت مات ساخته میشود قیمت این نوع از کابینت ها در دسته ی ارزان قرار میگیرد اما به این نکته توجه داشته باشید اگر از ورقه های مرغوب و با کیفیت استفاده شود جز کابیت های ماندگار خواهد بود.

  • کابینت های گلاس اشپزخانه

مهمترین و چشمگیر ترین ویژگی این کابینت ها در نگاه اول براق بودن آنهاست که سبب بزرگ تر نشان دادن اشپزخانه میشود و همچنین این براق بودن از معایب آنها نیز به شمار میرود چرا که به توجه و مراقبت بیشتری نسبت به نوع مات نیاز دارد.

  • کابینت های چوب طبیعی مدرن آشپزخانه ای

این نوع از کابینت ها را میتوان در نوع مدرن یا کلاسیک و یا ترکیب این دو سبک به شکل مدرن کلاسیک تولید کرد.

انواع کابینت های اشپزخانه ای سبک کلاسیک

یکی دیگر از سبک های کابینت ها سبک کلاسیک است که همانند سبک مدرن طرفدارای خاص خود را دارد. استفاده از این کابینت ها حس شاهنشینی را به ما القا می کند چرا که به دلیل حضور و وجود گل های برجسته و یا منبت کاری شده ها و یا تراش های موجود روی درب ها و ستون ها و سرستون ها سبب زیبایی این سبک از کابینت ها شده است.

کابینت کلاسیک

  • کابینت های وکیوم یا ممبران

از محبوب ترین و در عین حال از ارزان ترین نوع کابینت های کلاسیک میتوان به این نوع از کابینت های وکیوم اشاره کرد. پس اگر شما طرفدار سبک کلاسیک هستید و در عین حال قصد صرف هزینه ی زیادی را ندارید این نوع از کابینت ها برای شما مناسب است و میتواند انتخاب خوبی باشد. از مزایای این نوع میتوان به ضد آب بودن آن اشاره کرد درعین حال از معایب قابل توجه آن بلند شدن روکش بر اثر حرارت میتوان یاد کرد. اگر قصد خرید این نوع از کابینت را دارید حتما از میزان کیفیت روکش وکیوم و و چسب استفاده شده در آن مطمئن شوید. برای چسب ها اصولا چسب های هنکل و برای روکش ها معمولا روکش کره ای بهترین نوع آن به شمار میرود.

  • کابینت هایی با جنس چوب طبیعی

این نوع از کابینت ها در بین سبک های مدرن و کلاسیک مشترک هستند. ولی در سبک کلاسیک المان هایی مثل تاج ها یا پاخور یا ستون های زمینی و دیواری و کمدی و غیرکمدی به نماها اضافه می شود.

  • کابینت هایی با روکش چوب

افرادی که طرفدار کابینت های چوبی هستند اما قصد صرف هزینه ی زیادی برای کابینت های چوبی را ندارند این نوع از کابینت های کلاسیک برای آنها مناسب است. چرا که در کنار زیبایی مدنظرشان هزینه ی کمتری را محتمل می شوند. با توجه به نکات گفته شده در جهت معرفی کابینت ها در سبک های مختلف امید است کمکی هرچند کوچک در جهت خرید این محصولات به شما کرده باشیم.

نویسنده: ساحل توسل نیا (تیم محتوای آی بس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب