اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک

دکوراسیون خانه کوچک

امروزه بسیاری از افراد به دنبال این موضوع هستند که چطور فضای خانه‌ی خود را به بهترین شکل تزئین و چيدمان کنند. با توجه به اینکه محل سکونت بیشتر افراد فضای کوچکی است و از طرف دیگر تعداد وسایل مورد نیاز برای چيدمان منزل افزایش یافته، طراحی و چيدمان فضا به یک دغدغه تبدیل شده است. طراحی و چيدمان خانه‌های کوچک اغلب کار سخت و دشواری به نظر میرسد. با توجه به اینکه خانه‌های کوچک فضای کافی برای جابه‌جایی و تغییر دکور را ندارند، بیشتر افراد به دلیل این امر به مشکل برمیخورند‌. اهمیت این موضوع وقتی  نمایان می‌شود که برای جابه‌جایی یک وسیله‌ی کوچک یک سانتی متر فضا کم داشته باشید. ما در این مقاله سعی کردیم بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک را برای شما مخاطبان گرامی ارائه دهیم تا بتوانید از کوچکترین فضا جهت تزیین و طراحی دکوراسیون نهایت استفاده را ببرید.

فهرست مطالب

دکوراسیون خانه های کوچک

فضای منزل خود را همیشه مرتب نگه دارید

یکی از بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک مرتب سازی فضا است. با مرتب نگه داشتن خانه، فضای منزل شما علی‌الخصوص در خانه‌هاي با متراژ کم، بيشتر خواهد شد.

دکوراسیون خانه کوچک

در فضای منزل خود از نور طبیعی بیشتر بهره ببرید

اگر بخواهیم یکی از بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک را که تأثیر زیادی در فضاسازی منزل دارد نام ببریم استفاده از نور طبیعی است. اصولا خانه‌هایی که از نور خورشید استفاده نمی‌کنند نمی‌کنند فضای منزل را به سوی تاریکی می‌برند  خانه خود را به یک فضایی دلگیر تبدیل می‌کنند. پیشنهاد می‌شود حتی اگر در منزل اود یک پنجره‌ی کوچک نیز دارید از آن کمال استفاده را ببرید و از نور خورشید استقبال کنید. با عبور نور از میان پنجره و وسایل شما، فضای خانه روشن تر و منزل شما بزرگتر نمایان می‌شود.

برای طراحی دکوراسیون منزل خود از دیوارها استفاده کنید

به طور کلی بیشتر افراد برای طراحی دکوراسیون منزل خود از کف خانه استفاده می‌کنند اما برخلاف این موضوع کمک گرفتن از دیوارهای منزل و طراحی آن مانند استفاده از قفسه‌ی کتاب در دیوار، طاقچه ها و وسایل تزئینی باعث می‌شود که فضای خانه‌ی شما بزرگتر نشان داده شود.استفاده‌ی کاربردی از دیوارها باعث می‌شود خانه‌ی شما به فضایی کلاسیک ک مدرن تبدیل شود. نصب تابلوها با قاب زیبا، زیبایی دیوار منزل شما را دوچندان می‌کند. در واقع با کمی خلاقیت می‌توانید با استفاده از دیوارهای خانه‌ی خود منزل خود را به بهترین نحو ممکن تزئین کنید.

در دکوراسیون خانه‌ی خود وسایل رنگی به کارببرید

بیشتر افراد برای طراحی خانه‌های خود از وسایلی با رنگ تیره استفاده می‌کنند. این امر باعث تاریک و دلگیر شدن و در نتیجه طراحی نامناسب می‌شود. شما می‌توانید در منزل خود از وسایل رنگی مانند مبلهای رنگی، روتختی های رنگی، دکوری و مجسمه‌های رنگی استفاده کنید. در واقع هر چقدر در طراحی دکوراسیون خانه‌ی خود رنگهای بیشتری به کار ببرید خانه‌ی ا بزرگتر نمایان‌ می‌شود.

چیدمان خانه کوچک

پرده‌های منزل خود را تا می‌توانید در ارتفاع بالاتر نصب کنید

یکی از بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک نصب درست پرده‌ها است. استفاده از پرده‌های کوتاه و نصب آن در ارتفاع کم باعث می‌شود که فضای خانه‌ی شما کوچک نشان داده شود‌. هرچقدر پرده‌های خانه‌ی خود را در ارتفاع بالاتر نصب کنید خانه‌ی شما بزرگتر جلوه می‌کند.

در طراحی دکوراسیون منزل خود تقارن را رعایت کنید

در طراحی منزل خود سعی کنید قرینه سازی را رعایت کنید. چیدمان نامرتب و ناهمسان باعث شلوغ شدن فضای منزل و در نتیجه کوچکتر شدن آن می‌شود. در جابه‌جایی وسایل منزل سعی‌کنید تقارن را رعایت کنید به طور مثال وسایل همشکل را کنار هم قرار ندهید. تمام وسایل کوچک را در یک فضا و تمام وسایل بزرگ منزل را در فضای دیگر قرار ندهید. رعایت نظم در چینش از بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک است.

برای نقاشی دیوار از رنگ سفید استفاده کنید

استفاده از رنگ سفید برای دیوارها از ایام قدیم معمول و بسیار کاربردی بوده است. استفاده از رنگ سفید باعث می‌شود فضای منزل روشن تر و درنتیجه بزرگتر نمایان شود.در واقع استفاده از رنگهای ملایم و سرد باعث ایجاد یک فضای متعادل در منزل شما‌ می‌شود و در نتیجه یک آرامش خاص را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بیشترین استفاده را از فضای داخلی کمد داشته باشید

اصولا دیوارهای منزل دارای فضای زیادی برای چيدمان وسایل هستند. سعی کنید وسایل اضافی و وسایل کم استفاده را به طور مرتب در کمد جاسازی کنید. قراردادن لباس‌ها، کفش‌ها، کیفها و سایر لوازم در کمد باعث می‌شود تا فضای بیشتری در منزل برای سایر وسایل فراهم شود.

در دکوراسیون خانه‌ی خود از وسایل هوشمند استفاده کنید

استفاده از وسایلی مانند تخت خواب و مبل که دارای فضای‌ پنهان هستند باعث می‌شود خانه‌ی شما بزرگتر جلوه کند. اصولا تخت خواب ها کشوهای پنهان برای جا دادن وسایل دارند و این بهترین راه برای پنهان کردن وسایل اضافی است. یا به طور مثال استفاده از میز غذا خوری هایی که کشو دارند برای جادادن قاشق و چنگال ها باعث می‌شود فضای آشپزخانه شما بزرگتر نشان داده شود. در نتیجه سعی کنید در خرید وسایل منزل خود وسایلی را انتخاب کنید تا علاوه براینکه فضای کمتری را اشغال می‌کنند فضای داخلی و پنهانی برای جا دادن سایر وسایل را هم در خود داشته باشند.

منزل شما با استفاده از آینه بزرگتر جلوه می‌کند

نورپردازی و انعکاس نور در آینه باعث می‌شود که فضای خانه‌ی شما روشن‌تر شود و در نتیجه بزرگ به نظر برسد.استفاده از آینه در راهروها و ورودی منزل و عبور و انعکاس نور از آن‌ها علاوه بر زیبایی در تزئین باعث فضاسازی  نیز می‌شود.

آینه در دکوراسیون

در منزل خود از فرش‌کوچک استفاده کنید

استفاده از فرشهای کوچک در خانه باعث می‌شود که زیبایی کف‌پوش‌های منزل بیشتر نمایان شوند. یکی از بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک استفاده از فرش گرد و دایره‌ای شکل می‌باشد. فرش گرد فضای کمتری را اشغال می‌کند و باعث می‌شود سایر وسایل منزل بیشتر جلوه کنند و خانه‌ی شما بزرگتر به نظر برسد.

از فضای موجود در زیر پله استفاده کنید

در صورت داشتن پله در خانه‌ی خود میتوانید از فضای زیر پله نهایت بهره را ببرید. فضای باز زیر پله این امکان را به شما می‌دهد تا علاوه بر تزئین منزل وسایل اضافی را در آن جاسازی کنید. قراردادن جاکفشی، قفسه‌ی کتاب و کمدهای سیار در زیر پله باعث می‌شود تا فضای منزل شما بزرگتر نشان داده شود. از بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک بهره گرفتن از خلاقیت‌ها است. فضای زیر پله مناسب ترین مکان برای ایده‌های شما‌ جهت تزئین منزل است.

استفاده از وسایل با سایز کوچک باعث بزرگتر نمایان شدن منزل می‌شود

با طور کلی بیشتر افراد در خرید وسایل منزل، وسایل با سایز بزرگ را انتخاب می‌کنند که اشتباه است. اگر می‌خواهید فضای خانه‌ی شما بزرگتر نشان داده شود بهتر است از وسایل کوچک استفاده کنید. به طور مثال استفاده از میزهای غذاخوری بزرگ باعث می‌شود فضای زیادی از خانه‌ی شما اشغال شود و در نتیجه برای چيدمان سایر وسایل فضای کافی نداشته باشید.

از سقف منزل خود کمک بگیرید

یکی از بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک  استفاده از تمام فضای موجود در منزل حتی سقف است. در طراحی خانه‌ها بیشتر از کف و دیوارها استفاده می‌شود در حالی که با کمی خلاقیت می‌توانید از سقف به عنوان یک فضای باز برای جا دادن وسایل تزئینی بهره ببرید. برای مثال به جای آنکه گلدانهای منزل خود را در کف بگذارید، با استفاده از قالب‌های گیرودار می‌توانید از سقف آویزان کنید تا فضای کف خانه شلوغ و بیش از اندازه  اشغال نشود. این کار علاوه بر اینکه یک فضای زیبا و طبیعی را به شما تحویل می‌دهد باعث می‌شود فضای بیشتری برای چیدمان سایر وسایل داشته باشید.

گوشه و کنار منزل کاربرد زیادی در طراحی دکوراسیون دارند

در طراحی خانه‌ی خود فقط به استفاده از فضاهای وسط اکتفا نکنید. در واقع بیشتر افراد سعی می‌کنند که در چيدمان خانه‌ی خود تمامی وسایل رل در وسط فضا جا بدهند در حالی که استفاده از گوشه و کنار خانه باعث می‌شود نه تنها یک طراحی شیک داشته باشید بلکه فضای خانه‌ی شما شلوغ نشان داده نشود. اگر فًای کمی برای چيدمان وسایل دارید، وسایلی مانند یخچال، جاکفشی و سایر وسایل کاربردی را در گوشه و کنار خانه‌ی خود جا دهید تا فضای بیشتری در اختیار داشته باشید.

از میزهای دایره ای استفاده کنید

اصولا میزهای ناهار خوری و همچنین عسلی ها بیشترین فضای خانه را در اختیار خود دارند. استفاده از میزهای گرد و دایره ای کوچک این امکان را به شما می‌دهد تا فضای بیشتری در خانه‌ی خود داشته باشید. میزهای مربعی و مستطیلی علاوه بر اینکه فضای زیادی را اشغال می‌کنند یک طراحی قدیمی و تکراری را به نمایش می‌گذارند.

سعی کنید از وسایل غیر ضروری در طراحی خانه استفاده نکنید

یکی از بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک  این لست که فقط وسایل های ضروری را در طراحی دکوراسیون به کار ببرید. در واقع استفاده از وسایل غیر ضروری  نه تنها دارای یک بی نظمی است بلکه زیبایی و آرامش را از فضای خانه‌ی شما دریغ می‌کند.

از فضای پشت مبل استفاده کنید

یکی از توصیه‌های ما به افرادی که خانه‌های کوچک و با متراژ پایین دارند این است که از مبلمان ال استفاده کنند. استفاده از این مبلمان باعث می‌شود که فضای اضافی اشغال نشود. اما اگر از سایر مبلمان ها استفاده کردید می‌توانید از فضای اشغال‌شده پشت آن به عنوان مکانی جهت قراردادن قفسه‌های کتاب و قفسه گلدان‌ها استفاده کنید. این کار باعث افزایش جذابیت و جلوگیری از هدر رفتن فضای اشغال‌شده پنهان می‌شود.

سعی کنید تلویزیون را روی دیوار نصب کنید

با اینکه استفاده از تلویزیون در منزل برای همه‌ی افراد ضروری است اما ضرورتی ندارد که حتما بر روری زیر تلویزیون‌های بزرگ و جاگیر قرار داده شود. نصب تلویزیون بر روی دیوار یک فضای شیک و مدرن را به شما تحویل می‌دهد و در آخر فضای بیشتری برای جادادن وسایل ضروری برای شما فراهم می‌شود.

به ویژگی‌های فضای خانه دقت کنید

اگر بخواهیم یکی از بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک را برای شما بیان کنیم دقت کردن به پتانسیل فضای منزل است. با توجه به اینکه منراژ خانه‌ی شما پایین است بیاید سعی کنیم دیگر ویژگی‌های خانا رد مد نظر قرار دهیم. برای مثال بعضی از خانه‌ها دارای دیوارهای بلند و متراژ کم هستند. استفاده بعد عمودی خانه باعث‌ میشود تا فضای خانه بزرگتر نشان داده شود. در واقع برای چيدمان وسایل فقط به بعد افقی‌منزل توجه نکنید و‌همه‌ی وسایل را در کف خانه قرار ندهید. بسیاری از وسایل دارای این ویژگی هستند که علاوه بر اینکه می‌شود از آن ها ایستاده استفاده کرد، قابلیت نصب را هم دارند. استفاده ازلامپهای حبابی شکل، قفسه‌های کتاب، قفسه‌های گلدان و تختههای‌ چوبی به شما این امکان را می‌دهد تا از بعد عمودی خانه نهایت استفاده را ببرید. این امر علاوه بر اینکه به جذابیت و فضای خانه می‌افزاید باعث می‌شود تا افراد داخل منزل حس آزدی و رهایی را بهتر تجربه کنند.

خانه کوچک

جمعبندی دکوراسیون خان های کوچک

اگر در طراحی دکوراسیون خانه‌ی خود ایده و خلاقیتی ندارید و فکر می‌کنید که طراحی و چيدمان مد نظر و سلیقه‌ی شما نیست می‌توانید از طراحان دکوراسیون داخلی منزل کمک بگیرید. در واقع می‌توان گفت ازیک نگاه طراحی دکوراسیون منزل یک حرفه است و کمتر کسی می‌تواند از ایده‌ها و خلاقیت‌های شخصی برای چيدمان استفاده کند. با این حال به افرادی که توانایی طراحی دکوراسیون خانه‌های کوچک را ندارند پیشنهاد می‌کنیم از طراحان دکوراسیون کمک بگیرند.

به طور کلی طراحی دکوراسیون در خانه‌های کوچک کار سختی است؛ از آنجایی که این خانه‌ها فضای زیادی برای چيدمان وسایل ندارند بیشتر افراد برای جا دادن وسایل خود به مشکل می‌خورند. در واقع برای داشتن یک خانه‌ی بزرگ و دلباز لازم نیست که حتما متراژ منزل شما بالا باشد؛ بلکه این ایده‌ها و خلاقیت‌ها است که باعث می‌شود فضای منزل شما بع چه شکل دیده شود. امروزه با توجه به معماری نامناسب خانه‌ها همه‌ی افراد این مشکل را دارند که چگونه‌ و چطور دکوراسیون داخلی خانه‌ی خود را انجام دهند. چیزی که در این مشکل بسیار مهم است اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک است که شما باید بر آن مسلط باشید.اما برای حل این مشکل راهکارهای زیادی وجود دارد که ما سعی کردیم متداول ترین و کارآمد ترین آنها را در قالب بهترین اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک برای شما بیان‌کنیم.

 

نویسنده: ساحل توسل نیا (تیم محتوای آی بس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب