آشنایی با ساختمان کعبه – خانه خدا

خانه خدا

ساختمان کعبه – خانه خدا بنایی در میان مسجدالحرام در شهر مکه است و نام آن اشاره به چهارگوش بودن این سازه است. خانه کعبه توسط حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل ساخته شده است و البته طبق آیه ای از قرآن ابتدا توسط ملائکه و سپس حضرت آدم ساخته شده و حضرت ابراهیم و اسماعیل آن را بازسازی کرده اند. به طور کلی خانه خدا – کعبه بنایی مکعبی شکل واقع در مسجد الحرام شهر مکه می باشد که مهم ترین عبادتگاه و قبله مسلمانان جهان است. خانه خدا دومین قبله مسلمین جهان می باشد.

ساختمان کعبه – خانه خدا 

ساختمان کعبه – خانه خدا بنایی مکعبی شکل است که از سنگ‌های سیاه و سخت است. این سنگ‌ها از سال 1040 قمری تا به امروز بر جای مانده است. این سنگ ها از کوه‌های مکه به ویژه جبل الکعبه در محله شُبَیکه گرفته شده است.

آی بس نمایندگی کاشی سمنان و کاشی الوند، نمایندگی چینی بهداشتی مروارید

آشنایی با تاریخچه ساختمان کعبه – خانه خدا

در گذشته بادیه نشینان عربستانی سالی یک مرتبه تمام اختلاف های خود را کنار می گذاشتند و به منظور پرستش خدای یگانه در کعبه گرد هم می آمدند. در اطراف کعبه نیز مسجدی به نام مسجد الحرام ساخته شده که تمامی مسلمانان جهان در هنگام نماز رو به جهت کعبه می ایستند و معمولا به این نوع جهت گیری هنگام نماز رو به قبله ایستادن گفته می شود. از جمله مشهور ترین نام های کعبه می توان به بیت الله، البیت، البیت الحرام، البیت العتیق و البیت المحرم اشاره کرد که مسجد و محوطه های اطرافی آن را المسجد الحرام می خوانند. همچنین بر اساس نقل دایره المعارف فارسی در زمان های گذشته کعبه به نام های دیگری مانند قادس، القریه القدیمه و ناذر نیز خوانده شده است.

خانه کعبه بنایی در میان مسجد الحرام در شهر مکه کشور عربستان سعودی است و مقدس ترین مکان از نظر دین اسلام به شمار می آید. نام کعبه اشاره به چهارگوش بودن آن دارد. در قرآن آمده که بنای کعبه بدست ابراهیم و پسرش اسماعیل بازسازی شده و نسختین سازنده آن نیز حضرت آدم بوده است.

تاریخچه ساخت خانه خدا

در قرآن در مورد خانه خدا – کعبه گفته شده است: «اِنَ أَوَل بَيتٍ وُضِعَ لِلنَاسِ لَلَذي بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُداً لٍلعَالَمَينَ» (آل عمران). براساس برخي روايت ها، ساختمان كعبه ۱۰ بار بنيان شده است. به اين ترتيب:

  • بنيان الملائكه
  • بنيان آدم
  • بنيان شيث
  • بنيان ابراهيم وپسرش اسماعيل
  • بنيان العمالقه
  • بنيان جرهم
  • بنيان مضر
  • بنيان قريش
  • بنيان عبدالله ابن زبير
  • بنيان حجاج ابن يوسف الثقفي.

ساختمان كنوني كعبه از زمان حجاج بن يوسف ثقفي و بازسازي همان ساختمان در دوران خلافت سلطان مراد چهارم از پادشاهان عثماني است كه در سال ۱۰۴۰ (قمري) در اثر سيل در مسجد الحرام و تخريب آن، از نو بازسازي شد. اين ساختمان استحكام كامل دارد، به طوري كه تاكنون به‌همين شكل پابرجا و استوار مانده است.

پخش زنده خانه خدا

پخش زنده خانه خدا

تاریخچه ویران شدن خانه خدا بعد از اسلام

در دوره بعد از اسلام کعبه چهار بار به کلی ویران شده و از نو بنا شده است. دو بار اول به سده اول هجری بر می گردد. در جریان جنگ هایی که بین امویان و عبدالله بن زبیر فرماندار وقت مکه صورت می گرفت کعبه دو بار ویران شد. بار اول آتش گرفت و بار دوم توسط سپاهیان حجاج بن یوسف با منجنیق سنگ باران شد.

سومین تخریب مکه به ۹۳۰ میلادی بر می گردد که قرامطه- که از شیعیان اسماعیلی بودند- به مکه حمله کردند و حجاج را قتل عام کردند و چاه زمزم را با جنازه های کشتگان پر کردند. آنان حجرالاسود را ربودند و با خود به شرق عربستان بردند. تخریب چهارم کعبه در نتیجه سیلی بود که در سال ۱۶۲۹ میلادی رخ داد. پس از آن سلطان مراد چهارم ساختمان کعبه را با سنگ های گرانیتی از نو بنا کرد که این ساختمان تا عصر حاضر به جا مانده است.

ارکان کعبه – خانه خدا

ارکان کعبه: به هریک از چهار گوشه کعبه، رکن گویند و کعبه بر چهار رکن بنا گردیده‌ است:
1.    رکن حجر الاسود
2.    رکن عراقی
3.    رکن شامی
4.    رکن یمانی
هرگاه واژه رکن بدون پسوند به کار رود، مقصود از آن رکنی است که حجرالاسود در آن است. مسیر طواف، از رکن حجرالاسود آغاز شده، سپس به رکن عراقی می‌رسد و پس از آن به رکن شامی و سپس به رکن یمانی و آنگاه باز به رکن حجرالاسود می‌رسد و همین جا یک شوط پایان می‌یابد.

ارکان خانه خدا

ویژگی های ساختمان کعبه – خانه خدا

ساختمان کعبه – خانه خدا از سنگ‌های سیاه و سختی ساخته شده که با کنار زدن پرده از روی آن، مشخص می شوند. اسنگ‌ها اندازه‌های گوناگون دارند، به گونه‌ای که بزرگ‌ترین آنان با طول و عرض و بلندی ۱۹۰، ۵۰ و ۲۸ سانتی‌متر و کوچک‌ترین آنان با طول و عرض ۵۰ و ۴۰ سانتی‌متر است. پایه‌های آن از سرب مذاب ساخته شده‌است و بدین ترتیب بنایی نسبتاً استوار است.

پیش از تجدید این بنا توسط قریش، کعبه دو در داشته است یکی ناحیه شرقی- محل در فعلی و دیگری در ناحیه غربی، که از یکی وارد و از دیگری خارج می‌شده‌اند. اما قریش تنها در ناحیه شرقی آن دری نصب کرد. بعدها ابن زبیردر دیگر را گشود که به وسیله حجاج بسته شد و اکنون همان یک در باقی مانده است. این در تا به حال چندین بار عوض شده است.

پوشاندن ساختمان کعبه – خانه خدا با پرده

بر روی کعبه پوششی سیاه رنگ وجود دارد که به آن «پرده کعبه» یا «جامه کعبه» (به عربی: کسوة الکعبه)  گویند. نخستین کسی که خانه کعبه را پرده پوشانید تُبع حمیری پادشاه یمن بود. حضرت علی نیز همه ساله از عراق برای کعبه پرده‌ای می‌فرستاد. چون مهدی عباسی به خلافت رسید خادمان کعبه از انبوهی پرده‌ها بر روی کعبه شکایت کردند و گفتند بیم آن می‌رود که خانه صدمه ببیند. مهدی عباسی خلیفه مسلمین دستور داد پرده‌ها را بردارند و تنها یک پرده بر آن بگذارند و سالی یک بار آن را عوض کنند این سنت تا به امروز ادامه دارد. و بر آن آیه‌هایی از قرآن قلاب دوزی شده‌است.

طول ، عرض و ارتفاع خانه کعبه

کعبه روی یک قاعده ۲۵ سانتی‌متری از جنس سنگ مرمر بناشده که به اندازه ۳۵ سانتی‌متر جلوآمدگی دارد. ارتفاع آن حدود 13/1 متر، با طول و عرض ۱۱٬۲۲ در ۱۰٬۲۲ متر است.

آی بس فروشگاه هوشمند

آی بس متشکل از تیمی از کارشناسان که سال ها در زمینه تولید و فروش محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه فعالیت کرده اند، حال در عرضه نوین محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه از جمله توالت فرنگی، شیرآلات، سینک و گاز و هود و… کنار هم جمع شده اند. ما در آی بس با شناخت کامل محصولات همچنین همکاری نزدیک با برندهای معتبر ایران از جمله چینی بهداشتی مروارید، گلسار فارس و چینی کرد و پارس سرام و شیرآلات راسان و  بهترین پیشنهادها را به شما دارد.

کارشناسان آی بس به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته با شماره اختصاصی 91018986-021 آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات محبوب