استاندارد فضای حمام و دستشویی

ابعاد استاندارد حمام

استاندارد فضای حمام و دستشویی از لحاظ ابعاد مختلف مانند ارتفاع حمام، ابعاد و اندازه حمام، حداقل ابعاد حمام و… جزو مواردی است که هنگام طراحی و اجرای حمام و سرویس بهداشتی بایستی مورد توجه قرار گیرد. در گذشته حمام ها دارای پنجره بودند ولی امروزه با توجه به محدودیتی که از لحاظ میزان فضا و محل جایگیری حمام و دستشویی در واحد های مسکونی دارند، محدودیت دسترسی به نور و هوای آزاد دارند. به همین دلیل در طراحی و اجرای حمام و سرویس بهداشتی باید استانداردهایی رعایت شوند که در طول زمان استفاده با مشکل روبرو نشویم. از طرفی با توجه به محصور بودن حمام و سرویس بهداشتی باید از رنگبندی کاشی و سرامیکی استفاده شود که متناسب با اندازه فضا باشد. در این مقاله به بررسی سایز و ابعاد استاندارد حمام و سرویس بهداشتی می پردازیم.

استاندارد فضای حمام و دستشویی

نکته‌ای که باید خیلی به آن در طراحی دستشویی و حمام به آن توجه شود رعایت استاندارد فضای بهداشتی برای وسایل داخل این دو فضا است. اگر شما بدون در نظر گرفتن استانداردهای اولیه وسایل سرویس بهداشتی و حمام را جایگذاری کرده باشید برای دکوراسیون و بازسازی مجدد آن امکان دارد به مشکل برخورد کنید. حداقل ابعاد حمام نیز از جمله مواردی می باشد که همواره مطرح می باشد و با توجه به استانداردها می توان حداقل ابعاد حمام را بررسی کرد.

استاندارد نصب آینه

طبیعی است ارتفاع آینه سرویس بهداشتی و حمام در ابعاد و اندازه ارتفاع استاندارد حمام باید با اندازه قد شما تناسب داشته باشد. برای بدست آوردن اندازه استاندارد، میانگین خط چشم افراد استفاده کننده از آن را پیدا کنید. کودکان به مرور زمان رشد می‌کنند و باید به این نکته نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در بسیاری از مواقع طراحان و مردم ترجیح می دهند قسمت انتهایی آینه با شیر آب روشویی همتراز باشد، اما در حقیقت هم‌پوشانی این دو با یکدیگر باعث ایجاد فضایی زیبا و منحصر بفرد می شوند.

طراحی حمام – دوش

از فضاهای پر استفاده در حمام، قسمت دوش است. اینکه ارتفاع دوش حمام به چه میزان باشد، بستگی به قد افراد خانواده دارد. اما با این اوصاف ارتفاع استاندارد دوش حمام بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر است. البته این ارتفاع می تواند در شرایط خاص کمی کمتر یا بیشتر شود. گفتنی است ارتفاع شیر آب دوش حمام نیز بین ۹۰ سانتی‌متر تا یک متر است.

اگر از وان حمام استفاده می کنید برای شیر آب باید ارتفاع ۷۰ سانتی متری را در نظر بگیرید. اگر این شیر آب دارای سری دوش باشد، فاصله میان شیر آب با سری دوش باید ۹۰ سانتی متر باشد.

سری دوش

ارتفاع سری دوش در ابعد استاندارد و ارتفاع استاندارد حمام نباید خیلی بلند باشد که فشار آب به خوبی به بدن شما نرسد و نه نباید خیلی کوتاه باشد که فشار آب فقط به سر شما وارد شود. استفاده از سری دوشی است که ارتفاع آن قابل تنظیم است، مناسبتر است. افراد خانواده باتوجه به میزان قد خود و متناسب به آن می‌توانند ارتفاع دوش آب را خودشان تنظیم کنند و لذت کافی را از استحمام ببرند. همانگونه که در بالا اشاره شد ارتفاع استاندارد سری دوش بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ سانتی متر است.

ابعاد استاندارد – طراحی حمام – طاقچه درونی حمام

شامپو و صابون از اجزای اصلی درون حمام هستند و وجود فضایی برای مرتب کردن آن‌ها بسیار ضروری است. این فضا امکان دارد در حمام شما به طور کل وجود نداشته باشد و شما مجبور شوید خود محل نگهداری وسایل حمام را خریداری کرده و در گوشه‌ای از حمام جایگذاری کنید.

طبق دستورالعمل‌ها اگر در حمام خود وان دارید کمی بالاتر از فضای وان این طاقچه قرار می گیرد تا وقتی در حال استحمام هستید به راحتی وسایل نظافت و شستشو در دسترس شما باشند. فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری از سطح وان ارتفاع مناسبی در این حالت است. اما در حمام هایی که در آن دوش قرار دارد ارتفاع این طاقچه از سطح زمین حدود ۱۲۰ سانتی متر است. حداقل ابعاد حمام از جمله موارد مطرح می باشد.

پایه رول دستمال کاغذی

یکی از ملزومات اصلی هر سرویس بهداشتی حضور دستمال و در نتیجه پایه رول است. اینکه ارتفاع نصب این پایه رول دستمال کاغذی به چه میزان باشد، باید به استانداردها رجوع شود. ارتفاع مناسب پایه رول دستمال کاغذی بین ۶۵ سانتی‌متر تا ۷۰ سانتی‌متر است. این اندازه معمولا بالاتر از ارتفاع توالت فرنگی است که از آن استفاده می‌کنید.

در توالت‌های ایرانی ارتفاع استاندارد نصب پایه رول دستمال کاغذی بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است. به طور معمول پایه رول دستما کاغذی در سمت راست سرویس بهداشتی قرار می‌گیرد. فاصله پایه دستمال کاغذی با شیر آب بهتر است چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر باشد.

نگهدارنده‌ی حوله و جالباسی در ابعاد استاندارد حمام

برای تجهیزات جانبی سرویس بهداشتی و حمام ارتفاع استاندارد قابل انعطاف است. اما توجه به وسایلی که قرار است به روی آن وسیله‌ای آویزان شود الزامی و ضروری است. نگهدارنده حوله به طور متوسط حدود ۹۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر ارتفاع نیاز دارد. جالباسی نیز به ارتفاعی حدود ۱۵۰ سانتی متر نیاز دارد. این ارتفاع با میانگین قد اعضای خانواده شما ارتباط مستقیم دارد.

اگر در خانه فرزندان کوچکی دارید، می توانید ارتفاع گفته شده در بالا را کمی تغییر داده و کاهش دهید. ارتفاع استاندارد رادیاتور حمام که به رادیاتور حوله‌ای نیز معروف است حدود ۱۲۰ سانتی‌متر از سطح زمین است.

چراغ و پریز برق در ابعاد استاندارد حمام 

یکی از مواردی که در اغلب اوقات طراحی آن به چشم نمی‌آید، پریز برق و وسایل روشنایی در سرویس بهداشتی و حمام است. به طور معمول در اطراف کمد روشویی یک پریز برق وجود دارد. اگر این پریز دیده نمی‌شود به احتمال زیاد در پشت کمد روشویی پنهان شده است.

استاندارد فضای بهداشتی برای نور منعطف است و معمولا لامپ روشنایی، در بالای آینه قرار می‌گیرد و خود آینه نیز در بالای روشویی قرار دارد.

جا مسواکی در ابعاد استاندارد حمام

محل قرارگیری جا مسواکی در ابعاد استاندارد حمام نزدیک روشویی است. نکته‌ای که قابل اشاره است در مورد نحوه نگهداری مسواک ها است. سعی کنید مسواکی که خریداری می کنید دارای در باشد و یا جا مسواکی در دار تهیه کنید.

طبق آخرین نظریه پزشکان متخصص، میکروب‌های زیادی در سرویس بهداشتی حضور دارند. این پزشکان توصیه کرده‌اند که حتما از مسواک های در دار استفاده کنید. زیرا اگر استفاده نکنید میکروب ها، روی سری مسواک و بدنه آن می نشینند و خطر ابتلا به مریضی را افزایش می دهند.

روشویی در ابعاد استاندارد حمام 

طبق استاندارد فضای بهداشتی ارتفاع روشویی بین ۸۰ تا ۸۵ سانتی متر است. کاسه روشویی امکان دارد بر روی پایه یا کمد قرار بگیرد.

در فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری از بالای روشویی مخزن صابون مایع نصب می‌شود. اینکه در سمت راست باشد یا در سمت چپ بستگی به خود شما و افراد خانواده دارد. اگر از صابون جامد برای شست و شوی دستانتان استفاده می‌کنید محل قرارگیری آن، هم می‌تواند در گوشه‌ای از روشویی باشد و هم می‌تواند مثل مخزن مایع دستشویی در فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری از روشویی نصب شود.

تهویه در سرویس بهداشتی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که حتما باید در سرویس بهداشتی رعایت شود، تهویه مناسب در آن است مخصوصا در حداقل ابعاد حمام که طراحی می شود. البته متاسفانه در سال‌های اخیر برای سرویس‌های بهداشتی تهویه مناسبی طراحی و جایگذاری نمی‌شود. دمای استاندارد سرویس بهداشتی باید بین ۲۰ تا ۲۲ درجه باشد. دمای استاندارد حمام نیز بین ۲۲ تا ۲۴ درجه سلسیوس است.

گفتنی است ارتفاع سرویس بهداشتی و حمام نباید از ۲۱۰ سانتی متر کمتر باشد.

آی بس فروشگاه هوشمند

ابعاد و اندازه توالت فرنگی جزو مواردی است که توسط تیم آی بس بررسی و بهترین پیشنهاد به شما ارائه می شود. آی بس متشکل از تیمی از کارشناسان که سال ها در زمینه تولید و فروش محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه فعالیت کرده اند، حال در عرضه نوین محصولات و تجهیزات مرتبط با خانه از جمله توالت فرنگی، شیرآلات، سینک و گاز و هود و… کنار هم جمع شده اند. ما در آی بس با شناخت کامل محصولات همچنین همکاری نزدیک با برندهای معتبر ایران از جمله چینی بهداشتی مروارید، گلسار فارس و چینی کرد و پارس سرام و شیرآلات راسان و  بهترین پیشنهادها را به شما دارد.

کارشناسان آی بس به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته. با شماره اختصاصی 91018986-021 آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *