مصرف آب در توالت فرنگی

مصرف آب در توالت فرنگی

مصرف آب در توالت فرنگی از جمله عوامل بسیار مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه شود. توالت فرنگی از جمله مواردی است که مصرف آب بالایی در خانه دارند و با صرفه جویی در این بخش می توان در مصرف کلی خانه صرفه جویی کرد. با توجه به اهیمت مصرف آب در خانه پیشنهاد می کنیم که حتما در زمان خرید به این عامل دقت لازم را داشته باشید.

مصرف آب در توالت فرنگی

مصرف آب توالت فرنگی – با توجه به اهداف كلان سازمان درخصوص كاهش مصرف آب با رويكرد صرفه جويي در مصرف آب جهت حفظ محيط زيست فعالیت نموده اند، شركت ها ضمن تلاش هاي فزاينده در جهت نوآوري و توليد محصولات متمايز در مرحله اول اقدام به توليد توالت های فرنگي واترجت و توربوجت به جاي توالت هاي فرنگي گردابي نموده و در نهايت با انجام مطالعات و انطباق با استانداردهاي جهاني اقدام به توليد توالت هاي فرنگي با مكانيزم هاي دوزمانه و نيز سيستم هاي تخليه سريع بدين وسيله توانسته است. در بیشتر مدل های موجود در بازار مصرف آب را از 12 ليتر در مدل های تخلیه قدیمی (گردابی) به 4 تا شش  ليتر ( در مدل های توربوجت) كاهش دهد.

در تخلیه توالت فرنگی، مکانیزم توالت فرنگی تاثیر مستقیمی در مصرف آب محصول دارد. بدون تردید عدم تنظیم درست مکانیزم ها با توجه به دوزمانه بودن بیشتر مکانیزم ها می تواند مصرف آب را تا حد زیادی بالا ببرد. برای انتقال آب به کاسه توالت از کانال های آب استفاده می کنند. که اصطلاحا به توالت فرنگی های جدید کانالیزه می باشند. عملکرد مکانیزم با فشردن دکمه روی بدنه تانک، عمل می کند. فشار آب زیاد در چند ثانیه از محفظه سرازیر می شود. حجم آب خارج شده از منبع در مدل های تخلیه واترجت و سوپرجت متفاوت می باشد.

در مدل های تخلیه سوپرجت خروجی آب مخزن به نشیمن جهت تخیه 3 اینچ بوده و این موضوع باعث می شود. آب با سرعت و قدرت بیشتری و زمان کمتری برای انجام عملیات تخلیه به نشیمن سرازیر می شود. تخلیه سریعتر و پر قدرتر و در ضمن با آب کمتر تخلیه بهتری صورت پذیرد.

سیستم تخلیه توالت فرنگی و مصرف آب

در شرکت های مختلف محصولات با تنوع زیاد و سیستم های تخلیه مختلف تولید و به بازار عرضه شده است که با توجه به بازده قیمتی متفاوت در برند ها شما میتوانید مدل مدنظر را انتخاب کنید. سیستم های تخلیه توالتهای فرنگی در سالیان اخیر از انواع سیستم های ساده وکلاسیک آغاز گردیده. با سیستم های سیفون معکوس مدرن و نوین. در اوج شکوفائی خود بسر می برد که در ذیل سیر تکاملی انواع سیستم های تخلیه بطور اجمال مورد کنکاش قرار می گیرد :

  • سیستم تخلیه گردابی (Siphonic)
  •  سیستم تخلیه آبشاری (Wash Down)
  • سیستم تخلیه واترجت Waterjet ) )
  • سیستم تخلیه توربوجت ( (Turbojet
  • فرنگي سوپرجت (HET)High Efficient Toilet:

با تغییر و سیر تکاملی تخلیه. میزان مصرف آب نیز کنترل گردیده و در هر نسل میزان مصرف آب به مراتب کمتر از نسل قبلی صورت می پذیرد.

با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا و کمبود منابع آبی در کشور در هنگام خرید باید میزان مصرف آب یکی از پارامترهایی مهم تلقی شود. دقت نمود که مدلی با میزان مصرف اب کم تهیه نمود. در برخی از مدل ها با صرف کمترین مقدار آب، عمل تخلیه به خوبی انجام می شود در حالی که مدل های پر مصرف هنوز هم در بازار به فروش می رسند. با توجه به بحران آب در کشور لازم است تا موقع خرید، هوشیارانه عمل کنیم.

میزان مصرف آب در توالت فرنگی

فرض کنید. در یک خانواده 3 نفره که به طور متوسط در هر روز هر شخصی دو بار از یک توالت فرنگی استفاده نمایئد.

در مجموع در روز 6 مرتبه و در ماه 180 مرتبه و در سال 2160 مرتبه از ین توالت فرنگی استفاده می شود. در صورتیکه به میزان مصرف اب توالت فرنگی توجه نشود. محصولی پر مصرف و بدون تنظیمات مطلوب مکانیزم خریداری شود. حدود 8 تا 10 لیتر مصرف آب فرنگی در هر مرتبه استفاده خواهد شد. که با ضرب کردن مقدار لیتر در هر بار با تعداد دفعات در سال که 2160 بار می باشد در مجموع 17280 لیتر آب طی یک سال مصرف شده است.

در صورتیکه با دو لیتر مصرف کمتر در هنگام تخلیه صورت پذیرد. مصرف آب سالانه یک توالت فرنگی در یک خانواده سه نفره در یک واحد مسکونی به 12960 لیتر در سال کاهش می یابد. که حدود 4320 لیتر کاهش مصرف آب صورت پذیرفته است. در صورت تحقق این امر.با صرفه جویی در مصرف آب در سطح کل کشور به حفظ منابع آبی کمک شایانی خواهد شد.

در ضمن از نظر ریالی نیز در شرایط سخت اقتصادی کشور در بهای پرداختی آب نیز، بهای کمتری پرداخت خواهید کرد.

کاربرد دکمه های توالت فرنگی

تقریبا همه افراد با کاربرد دکمه های توالت فرنگی آشنا هستند. می دانند که این دکمه ها همان وظیفه رها سازی و تخلیه آب از داخل فلاش تانک به داخل کاسه توالت را به عهده دارند.

اما شاید این سوال که چرا دکمه سیفون توالت فرنگی در بعضی توالت های دو تا است و در بعضی یک عدد؟ برای خیلی ها پیش آمده باشد که در این مطلب می خواهیم به آن بپردازیم.

دکمه سیفون توالت فرنگی در بعضی توالت ها یکی و در بعضی دوتاست.

توالت های فرنگی معمولا با توجه به سیستم تخلیه و یا همان فلاش تانکشان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

تک زمانه: این نوع توالت های دارای یک دکمه برای تخلیه آب می‌باشند که با یک بار زدن آن، کل حجم فلاش تانک به یک باره خالی می‌شود. معمولا درصد آب هدر رفته در این مدل از توالت فرنگی زیاد است. چرا که همیشه به این مقدار آب برای استفاده از سیفون توالت فرنگی نیاز نیست.

دو زمانه: دکمه سیفون توالت فرنگی های امروزی معمولا دو تا است. این معنا را دارد که میزان مصرف آب در فلاش تانک کاملا به خود شما بستگی دارد.

زمانی که آب زیادی برای سیفون کشیدن لازم ندارید، دکمه بزرگتر می‌تواند درصد آب کمتری را مصرف کند. اما فشردن با دکمه کوچکتر سیفون توالت فرنگی می توانید تمام آب مخزن فلاش تانک را مصرف می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *