برای سلامتی، توالت ایرانی بهتر است یا فرنگی ؟

استفاده از توالت فرنگی

توالت فرنگی بهتر است و یا ایرانی – طبیعی است که از کارها و نیازهای روزانه استفاده از سرویس بهداشتی است. بنابراین این سوالی است که همواره مطرح می شود که کدام نوع برای سلامت فردی مفیدتر است و یا بهتر بگوییم، ضرر کدامیک برای بدن کمتر است. در این مقاله سعی داریم تا برمبنای موارد و شاخصه های مختلف این موضوع را بررسی کنیم.

توالت فرنگی و یا ایرانی 

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به بررسی حالت های نستن روی هر کدام از آن ها بپردازیم. از آنجائیکه حالت نشستن روی توالت فرنگی و با حالت 90 درجه فرنگی ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای بدن شود. نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که چمباتمه زدن (وضعیت نشستن روی توالت ایرانی) بهترین وضعیت بدنی برای دفع راحت و تخلیه کامل روده و کلیه ها است. نحوه نشستن روی توالت فرنگی که باعث ایجاد و تشدید مشکل یبوست می‌تواند بشود و البته خطر برخی دیگر از بیماری ها را نیز افزایش می دهد. از طرفی استفاده از توالت ایرانی و یا سنتی باعث ایجاد فشار مضاعف بر روی زانو و کمر می شود. مخصوصا در هنگام نشستن و برخواستن از توالت زمینی، فشار زیادی بر روی زانو و کمر وارد می شود.

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، استفاده همیشگی و هر روزه و این که برخی موارد چندین بار از توالت استفاده می شود، باعث می شود این سوال مهم مطر شود. حال با توجه به این موارد باید بررسی کرد که استفاده از توالت فرنگی و یا ایرانی بهتر است؟

اشتباه در نشستن بر روی فرنگی

امروزه خیلی از افراد به دلیل زانودرد و مشکلات دیگر بیشتر از توالت فرنگی استفاده می‌کنند. اما توالت های فرنگی نیز منشاء بسیاری از مشکلات گوارشی است و حالت نشستن روی آنها باعث می شود که برای سلامتی مضر باشند. بر اساس کارشناسان نشستن 90 درجه روی توالت فرنگی در حین دفع مدفوع باعث افزایش خطر بروز بواسیر و یبوست می شود.

در واقع نشستن روی توالت فرنگی مانند نشستن روی صندلی است. یعنی قرار دادن پاها روی زمین و ایجاد زاویه 90 درجه بین باسن و بالاتنه باعث فشار به رکتوم شده و مدفوع به سختی از روده عبور می کند و به بیرون دفع می شود.توالت ایرانی و یا فرنگی

عملکرد دستگاه گوارش بدن

برای بررسی استفاده از توالت فرنگی و یا ایرانی بایستی فرآیند و عملکرد دستگاه گوارش بررسی شود. دستگاه گوارش به بخشی در میانه بدن گفته می شود که وظیفه جذب مواد مغذی و هضم مواد زائد از بدن را دارد. دستگاه گوارش از از دهان تا مقعد ادامه دارد شامل اندام‌هایی مثل: دهان، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ، لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا می باشد. در واقع هضم غذا از دهان و با ترشح آب دهان به محض ورود غذا آغاز می شود. غذا بعد از هدایت شدن توسط مری به معده وارد می‌شود. بعد از هضم غذا در معده و خروج آن روده کوچک مواد غذایی را به صورت شیمیایی خرد کرده و مواد مغذی آن را جذب می کند.

روده باریک از معده شروع شده و تا روده بزرگ ادامه دارد. روده کوچک تقریبا  ۶ متر است. پرزهای روده کوچک باعث افزایش جذب مواد غذایی می‌شوند. روده بزرگ نیز از سه بخش اصلی تشکیل می شود که شامل سکوم، کلون و رکتوم می باشد. آپاندیس یک کیسه شبیه انگشت است و در انتهای سکوم قرار دارد. دیواره روده بزرگ هیچ گونه پرزی ندارد. همانطور که گفته شد عمل جذب توسط روده کوچک انجام می‌شود و پس از آن باقی مانده مواد وارد روده بزرگ می شود و بعد از جذب مقدار زیادی آب، ماده دفعی در قسمت راست روده باقی می ماند و در زمان دفع می شود.

عملکرد گوارش بدن

همانطور که گفته شد مدفوع در راست‌روده، که محفظه‌ای جمع‌کننده در انتهای روده بزرگ است، باقی می‌ماند. عضله‌ای شبیه U (عضله پوبورکتالیس)، مانند زنجیری به دور راست‌روده حلقه زده است. این عضله بخش پایینی روده را خمیده نگه می‌دارد، تا از خروج مدفوع جلوگیری کند.

در زمان دفع مدفوع، عضله پوبورکتالیس شل می‌شود. در واقع می توان گفت که عضله پوبورکتالیس مانند پیچ‌ خوردگی شلنگی عمل می‌کند که مانع از خروج آب از شلنگ می‌شود. در زمان اجابت مزاج، راست‌روده پس از پرشدن از مدفوع، منقبض می‌شود. این انقباض موجب شل شدن عضله پوبورکتالیس می‌شود و فرآیند دفع انجام می شود.

مشکلاتی که توالت فرنگی می‌تواند ایجاد کند

نشستن در حالت 90 درجه روی توالت فرنگی ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بدن شود، از قبیل:

  • یبوست های مکرر
  • تحریک مکرر رکتوم
  • عفونت ادراری
  • دردهای موضعی
  • مشکلات متعدد در خانم‌ها
  • هموروئید یا بواسیر

 

حالت چمباتمه

چمباتمه زدن (وضعیت نشستن روی توالت ایرانی) یا همان وضعیت اسکات در ورزش، بهترین وضعیت بدنی برای دفع راحت و تخلیه کامل روده و کلیه ها است. بهترین وضعیت نشستن روی توالت فرنگی نیز حالت چمباتمه زدن و جمع کردن ران ها به داخل شکم است. توجه داشته باشید که در روش چمباتمه زدن، مشکل دفع مدفوع کاهش پیدا کرده و روده بزرگ در وضعیت بهتری قرار می گیرد. وضعیت چمباتمه زدن باعث کاهش فشار وارده به پرینه شده و فشار روی رگ های مقعد و رکتوم را کاهش می دهد. این وضعیت همچنین از بروز هموروئید، آپاندیسیت، التهاب روده و دیگر مشکلات مربوط به یبوست پیشگیری می کند. در واقع در هنگام نشستن به حالت چمباتمه، فشار کمتری به عضله پوبورکتالیس وارد می شود و عملیات دفع راحت تر و به صورت کامل انجام می شود.

البته استفاده از توالت ایرانی هم برای افرادی که از کمر درد و یا زانو درد رنج میبرند، مضر است. و به صورت کلی استفاده از توالت ایرانی فشار زیادی بر روی زانو و کمر میاورد. بهتر است در زمان استفاده از توالت فرنگی، زیر پاهای خود از چارپایه استفاده کنید، که حالت بدن از 90 درجه دربیاید و به صورت چمباتمه دربیاید و یا از توالت فرنگی طبی استفاده کنید.

 

توالت فرنگی طبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *