روش های خانگی برای پاک کردن رسوب و جرمگیری شیرآلات

جرم گیری شیرآلات

جرم گیری و پاک کردن رسوب شیرآلات از مشکلات همیشگی در خانه می باشد. یکی از مواردی که در منزل اصولا طی مرور زمان جرم گرفته و رسوب می گیرد شیرآلات است. ممکن است پس از مدتی در داخل و یا بر روی شیرآلات روی (بدنه و دستگیره شیرآلات، توری پرلاتور، سر علم دوش و… ) ایجاد شود، رسوب آب است. دلیل اصلی ایجاد رسوب کلسیم و منیزیم موجود در آب ( آب سنگین) می باشد. رسوب شیرآلات علاوه بر از بین بردن زیبابی و جذابیت ظاهری شیر، باعث اختلال در فشار آب و عملکرد شیرآلات بهداشتی نیز می شود. شما در خانه با استفاده از موادی مانند سرکه سفید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین به راحتی می توانید رسوب گیری شیر اهرمی و رسوب زدایی داخل شیرآلات خود را انجام دهید. در این مقاله مؤثرترین و سریع ترین روش های خانگی رسوب زدایی شیرآلات بررسی شده است.

تمیز کردن لکه های سفید شیرآلات باعث کدر شدن و افت زیبایی شیرآلات می شود و برای  مصرف کنندگان یک چالش روزمره می باشد، رسوب گیری و رسوب زدایی داخل شیرآلات آب که توسط مواد معدنی موجود در آب ایجاد می شود به تدریج روی شیر آلات جمع می شوند و راه خروجی آب را می بندد. این رسوبات علاوه بر بستن خروجی آب، می توانند عملکرد وسایل را نیز مختل کنند. به منظور تمیزی شیرآلات و عملکرد صحیح آن ها می بایست مرتبا رسوبات آب سخت را تمیز کنید. جهت این کار نیازی به شوینده های اسیدی و خاص ندارید به دلیل اینکه پاک کننده های اسیدی و شیمیایی مانند جوهر نمک، وایتکس و سیم های ظرفشویی پوشش نیکلی شیرآلات را از بین برده و آن ها کدر می نماید.

روش های موثر برای از بین بردن جرم و رسوب – جرم گیری – شیرآلات

با توجه به رسوب آب و رطوبت در حمام و سرویس بهداشتی اصولا شیرآلات آشپزخانه و حمام به سرعت رسوب آب را به خود می گیرد. این موضوع باعث می شود تا شیر آب حتی اگر جدید هم باشد، ولی به ظاهر کهنه و قدیمی به نظر برسند. جهت پیشگیری از این اتفاق می توانید با کمک سرکه سفید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین جهت از بین بردن جرم و رسوب اقدام کنید.

از بین بردن رسوب شیرآلات، مهمترین عامل حفظ درخشانی و زیبایی شیرآلات است. جرم گیری شیرآلات و رسوب زدایی شیرآلات می تواند با استفاده از روش های خانگی آسان و با کمک موادی مانند سرکه سفید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین انجام شود. توصیه می گردد جهت جلوگیری از رسوب شیر اهرمی، بسته به میزان سختی آب، در فواصل زمانی مناسب عملیات رسوب گیری انجام گردد تا از سفت شدن بیش از حد رسوبات بر روی شیرآلات و یا گرفتگی شیرآلات جلوگیری شود. برای رسوب گیری شیرآلات هرگز از اسکاچ و سیم ظرفشویی برای رسوب گیری سطح شیرآلات استفاده نشود.  قبل از شروع هر روش در ایتدا ابتدا گرد و خاک شیرآلات را با دستمال نخی مرطوب بگیرید.

استفاده از سرکه

  1. یکی از راه های آن پارچه ای تمیز را در سرکه خیس کنید و روی شیرآلات قرار دهید و مطمئن شوید که دستمال تمام بخش های رسو شده را تحت پوشش قرار داده است.
  2. حداقل 30 دقیقه و یا در حالت ایده آل 60 دقیقه صبر کنید.
  3. پارچه را بردارید و با استفاده از یک اسفنج نرم شیر آب را تمیز کنید و روی مناطقی که بیشترین انباشت رسوبات را دارند بیشتر توجه کنید و با اسفنج نظافت کنید. این روش را ادامه دهید تا تمام رسوبات سخت از بین برود.

توجه داشته باشید به منظور پیشگیری از خراشیدن شیرآب، می بایست  از اسفنج نرم و آب فراوان استفاده کنید زیرا اگر اسفنج خشک باشد باعث خراشیده شدن شیرآلات می شود.

آب لیمو ترش معجزه ای برای تمیز کردن رسوب شیرآلات

یکی از روش های پاک کردن رسوبات آهکی روی شیرآلات استفاده از آبلیمو می باشد. اگر شیرآلات شما از جنس کرومی، برنجی یا مسی است، می توانید پارچه ای را به آبلیمو آغشته نموده و روی شیرآلات بکشید.

لیمو ترش تازه را از وسط نصف کنید و مستقیم بر روی شیرآلات بکشید به دلیل وجود اسید سیتریک بالا در لیمو به راحتی مواد معدنی را پاک خواهد کرد. بعد از انجام این  فرایند و پاک شدن رسوبات، شیرآلات را با اب بشوئید و با پارچه تمیز و نرم، خشک کنید.

نظافت هر روز شیرآلات با صابون

شستشو و نظافت روزانه یا یک روز درمیان شیرآلات با ابر نرم و آب و صابون نیز باعث براق شدن و عدم جرم گیری شیرآلات می شود.  این شستشو مداوم و روزانه باشد نتیجه ی خوبی می دهد و در ضمن هیچ ضرری برای شیرآلات ندارد و رنگ طبیعی آنها را حفظ می کند.

تمیز کردن شیرآلات با استفاده از جوش شیرین

از قدیم یکی از ابزارهای نظافتی در منزل جوش شیرین بوده و همچنان نیز استفاده می شود جهت پاک کردن جرم و رسوب شیرآلات نیز می توان از این روش یعنی استفاده از جوش شیرین نیز به روش زیر اقدام نمود:

در ابتدا محلول آب گرم و مایع ظرفشویی را با غلظت مناسب آماده نموده و چندین بار با ابر نرم روی شیرآلات به صورت دورانی بکشید این روش را ادامه دهید و سپس در ظرف دیگری مجدد محلول مایع وظرفشویی و مقداری جوش شیرین آماده کنید و مجدد به صورت دورانی با ابر شستشه شدن نرم تمیز روی شیرآلات بکشید.

حالا مقداری جوش شیرین را در ظرفی دیگر بریزید و چند قطره به آن آب اضافه کنید تا حالتی خمیری ایجاد شود سپس با مسواکی کخ آغشته به خمیر جوش شیرین شده ، شیرآلات رسوب گرفته را تمیز کنید تا رسوبات از سطح شیرآلات از بین بروند، سپس سطح شیر را به خوبی با آب سرد بشویید و با یک پارچه حوله ای به خوبی خشک کنید.

نظافت – جرم گیری – شیرآلات با استفاده از الکل

الکل یک ماده طبیعی برای نظافت شخص و صنعتی و همچنین رسوب گیری می باشد. روشی که جهت پاک کردن رسوبات با الکل استفاده می شود به شرح زیر می باشد:

  • در ابتدا یک پنبه را با الکل خیس کنید و روی شیرآلات بکشید و چندین مرتبهانجام دهید.
  • در صورتیکه جرم آن زیاد باشد می توانید الکل را روی شیرآلات اسپری کنید و سپس با مسواک شیرآلات آغشته به الکل را تمیز کنید.
  • در نهایت شیرآلات را تمیز شسته و با دستمال پنبه ای خشک کنید.

جرم گیری شیرآلات

در آخر اگر از تمام روش ها بالا نتیجه نگرفتید ازروش زیر استفاده کنید:

در صورتیکه از روش های بالا استفاده شد و جواب نگرفتید، از حلال کلسیم استفاده کنید؛ به دلیل زیان استفاده از این ماده باید با دقت بالایی انجام شود. قبل از انجام این روش ابتدا دستکشی پلاستیکی به دست کنید.

درون ظرفی ماده حلال را ریخته و با مقدار مساوی از آب مخلوط کنید. برای اغلب شیرها مقدار دو قاشق از آب و دو قاشق از حلال کلسیم کافی است.

مخلوط را در کیسه ای پلاستیکی بریزید و کیسه را با دقت به دور شیر بپیچید، به طوری که شیر به صورت کامل درون کیسه قرار بگیرد.

پس از گذشت یک یا دو ساعت کیسه نایلونی را با دقت بردارید و با یک اسفنج سطح شیر را به صورت ملایم، پاک کنید تا سطح شیر به صورت کامل تمیز شود. سپس با دستمالی حوله ای سطح شیر را به صورت دورانی تمیز کنید تا شیر براق شود.

جلوگیری از رسوبات آب سخت روی شیرآلات با نصب دستگاه تسویه آب

با توجه به رسوبات زیاد آب در اکثریت استان ها اصولا شیرآلات به سرعت رسوب می گیرد. اگر رسوبات آب سخت مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد می کند و دائما نیاز به تمیز کاری دارد، یکی از روش های آن نصب یک سیستم تصفیه آب برای منزل می باشد.

رسوب زدایی – جرم گیری – داخل شیرآلات اهرمی

پس از رسوب زدایی ظاهر شیر حالا می بایست رسوب زدایی داخلی شیر انجام شود. معمولاً زمانی که داخل شیرآلات دچار رسوب گرفتگی می شود، فشار آب خروجی شیرآلات کم خواهد شد. یکی از راه های نظافت و رسوب زدایی آن استفاده از سرکه سفید می باشد.

در ابتدا می بایست جریان آب را از فلکه اصلی آب ساختمان و شیر پیسوار شیر را ببندید.

سپس دسته شیر اهرمی را باز کنید. برای باز کردن دسته شیر اهرمی نگین آبی قرمز را از جای خود در آورده و به کمک پیچ گوشتی، پیچ دسته اهرمی را باز کنید. قالپاق و مهره کارتریج را از جای خود در بیاورید تا به کارتریج (مغزی شیر اهرمی) دسترسی پیدا کنید. سپس کارتریج را از جای خود بیرون آورده و به مدت 1 تا 2 ساعت در محلول آب و سرکه قرار داد و سپس با کمک مسواک رسوبات موجود بر روی کارتریج و پرلاتور را از بین ببرید. در این هنگام درون شیر بخش جای کارتریج را به کمک حوله ای آغشته به سرکه بکشید و تمیز کنید و بعد از آبکشی کاملا خشک کنید.

قطعات داخلی شیر را بعد از آبکشی خشک کنید و دوباره در جای اولیه خود ببندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *