بزرگترین خانه تهران

بزرگترین خانه تهران

بزرگترین خانه تهران با وسعت 11 هزار و 543 متر مربع در یکی از بخش های شمالی تهران یعنی خیابان جردن و یا آفریقای امروزی قرار گفته است. البته باید گفت با توجه به گشترس شهر تهران در بخش های شمالی شهر، امروزه جردن به نیز نمی توان گفت جزو بخش های شمالی شهر تهران می باشد. با توجه به موقعیت این خانه که بر خیابان جردن می باشد، می توان گفت که گرانترین خانه تهران نیز می باشد. شاید در گذر از خیابان جردن و در بخش های اواسط آن دیوارهای سنگی یک ساختمان برای شما نیز جلوه و شکوه خود را به رخ شما کشیده باشد. این دیوارهای سنگی بلند آن باعث شده است که به آن لقب قصر سنگی نیز داده شود.

از اسامی دیگر قصر سنگی می توان به کاخ ورسای و یا کاخ ثابت پاسال نیز نام برد. کاخ ثابت پاسال با توجه به مالک این ساختمان پیش از انقلاب گفته می شود. ثابت پاسال جزو سرمایه داران پیش از انقلاب بود که دارای چندین کارخانه بود.

ثابت پاسال

حبیب الله ثابت که به ثابت پاسال معروف است به عنوان بازرگان، صنعتگر و کارآفرین ایرانی پیش از انقلاب اسلامی مطرح می باشد. ثابت پاسال با آوردن تکنولوژی های روز دنیا در پیش از انقلاب نقش مهمی در صنعتی کردن ایران در پیش از ایران داشته است. ثابت پاسال مالک بیش از 40 شرکت بزرگ از شرکت های خارجی تولید خودرو و لوازم خانگی و نوشیدنی و نقتی و… از جمله دارایی ها و شرکت هایی که تاسیس کرد عبارتند از:

  • شرکت فیروز
  • شرکت ایران فلکس
  • رادیو و تلویزیون ایران
  • بانک توسعه صنعت و معدن ایران
  • پپسی کولا در ایران (زمزم)
  • ایران سیلندر
  • شرکت جانسون اند جانسون
  • جنرال تایر و رابر
  • اتو لایت
  • سیکاب
  • شرکت چوب پنبه
  • بانک ایران و خاورمیانه
  • بانک ایرانیان
  • شرکت تولید و تصفیه روغن اسو
  • بانک ایران و انگلیس
  • هواپیماهای بیچ‌کرافت
  • ریش‌تراش فیلیپس
  • لیفتراک
  • نفت بهران

می توان گفت که ثابت پاسال بزرگترین سرمایه دار ایرانی پیش از انقلاب بود و دارایی او در حد 10 درصد همه دارایی های کل ایران بود. ثابت پاسال در سال 1355 از ایران مهاجرت کرد و تمامی اموال آن از جمله کاخ وی که بزرگترین خانه تهران بود مصادره شد. بسیاری از شرکت های ثابت پاسال در حال حاضر با تغییر مالکیت و همچنین تغییر نام و برند در حال فعالیت هستند.

کاخ ثابت پاسال – بزرگترین خانه تهران

کاخ ثابت پاسال در منطقه جردن تهران با زیر بنای بالای 11 هزار متر مربع عنوان گرانترین و بزرگترین خانه تهران را یدک می کشد. معماری این ساختمان برمبنای کاخ ورسای طراحی شده است. به همین دلیل به این کاخ مجلل، کاخ ورسای تهران نیز گفته می شود. این کاخ در سال 1340 ساخته شده است. نمای جنوبی این ساختمان شبیه کاخ سفید طراحی و ساخته شده است.

بزرگترین خانه تهران دارای استخر بزرگی در وسط آن می باشد و یک جریان آب برگرفته از معماری سنتی ایرانی به صورت همیشه از زیر خانه رد می شود.

بزرگترین خانه تهران

قبمت – ارزش –  بزرگترین خانه تهران 

بزرگترین خانه تهران بدیهی است که قیمت خاص خود را باید داشته باشد. پس از انقلاب برای این ساختمان ارزش گذاری نشده است. پیش از انقلاب برآورد می کردند که ارزش گرانترین خانه تهران برابر 15 میلیون دلار باشد. با توجه به گسترش شهر تهران و ارزشمندتر شدن قیمت زمین در منطقه ای که کاخ ورسای تهران قرار دارد، امروزه باید قیمت های بالاتری برای این بنای ارزشمند در نظر گرفت. البته باید در نظر داشت که امروزه این کاخ در تاریخ 31 خرداد سال 1396 در فهرست آثار ملی ثبت شده است و به همین راحتی نمی توان برای آن قیمت گذاری و خرید و فروش کرد.

مشخصات کاخ ثابت پاسال

گفته می شود که بزرگترین خانه تهران و یا ایران برمبنای اقامتگاه قرن هجدهمی مادام دوباری و بعدها ماری آنتوانت، قصر پتی تریانو (تریانو کوچک) در کاخ ورسای ساخته شده است. البته نمای اصلی کاخ به شکل انکار ناپذیری شبیه نمای جنوبی کاخ سفید دارد.

زیربنای این ساختمان این خانه نزدیک 2 هزار متر مربع می باشد که در دو طبقه بنا شده است. یک طبقه نیز زیرزمین دارد. یک جریان آب به صورت همیشگی و برمبنای معماری اصیل ایران در زیر این ساختمان جریان دارد و استخری بزرگ در وسط این زمین، این ساختمان را متمایز کرده است. یک تئاتر روباز کوچک در بخشی از باغ برای برگزاری تئاتر و مراسم های شخصی در نظر گرفته شده است. دکوراسیون این خانه توسط طراحی صورت گرفته که مسئول تدارکات چادرهای سلطنتی در تخت جمشید یود. پرده های بزرگترین و گران قیمت ترین خانه تهران از بلژیک آورده شده است و درب های آن متعلق به قصری از فرانسه می باشد. دستگیرهای مربوط به صدسال پیش که به صورت اختصاصی برای این بنا ساخته شده است، خاص بودن این ساختمان را بیشتر مورد توجه قرار می دهد.

ستون های مرمری در مقابل سر در عمارت زیبایی این کاخ را دوچندان کرده است. در گذشته مجسمه های سنگی در نمای ساختمان ساخته شده بود که در گذر زمان از بین رفته است.

پارکینگ کاخ

بزرگترین خانه تهران به منظور برگذاری میهمانی های شبانه طراحی و ساخته شده است. به همین دلیل برای سهولت و راحتی میهمانان دارای پارکینگی است که در زیربنا ساخته شده است.

استخر بزرگترین خانه تهران

استخر بزرگی که در وسط این زمین ساخته شده است برای برگذاری مسابقت بوده و در کنار آن نیز محلی برای برگذاری نمایش ها در نظر گرفته شده است.

گرانترین خانه تهران

سایر مشخصات کاخ ورسای تهران

  • دو چایخانه در پشت سالن نمایش
  • ورودی نیم دایره که روی هفت ستون مرمری بنا شده است
  • درختان سرو و کاج در دو طرف باغ (که متاسفانه امروز چیزی از آن ها باقی نماینده است)
  • زمین بیلیارد در پشت ساختمان

معماری داخلی بزرگترین خانه تهران

معمایر داخلی بزرگترین خانه تهران توسط منبت کاران و گچ کاران برجسته ایرانی انجام شده است. تمامی نقش ای روی چوب کاری های خانه از فرانسه آمده است. تمامی اتاق ها و چارچوب ها با دست منبت کاری شده و از چوب بلوط برای آن ها استفاده شده است.

تزئینات سنگی بنا با استفاده از تیشه نقش بندی شده است. داخل بنا از پرده های تیره رنگ استفاده شده است. گچ بری سقف و کاغذ دیواری ساده برای این بنا استفاده شده است. تزئینات داخلی ساختمان توسط شرکت فرانسوی مزون ژانسن انجام شده است.

وضعیت فعلی کاخ ثابت پاسال

با توجه به عدم توجه به یناهای قدیمی در ایران، کاخ ورسای در حال حاضر خال و اوضاع خوب ندارد. چارچوب درب ها کنده شده و شیشه و پنجره ها به صورت کامل شکسته شده است. در سال های اخیر توجه به زمین و موقعیت و ارزش زمین در آن منطقه زیاد شده است.

با توجه به موقعیت آن در سال های اخیر بحث های زیادی بر روی کاربری آن و ساخت هتل، شاپینگ مال، مسجد و… شده است. تمامی این بحث ها درشهرداری و سازمان میراث فرهنگی و… تا تاریخ 31 خرداد 1396 بود تا اینکه در این تاریخ این بنا، طی نامه ای از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران به عنوان اثر ملی ثبت شد.

متاسفانه این تغییر کاربری ها در کشور ما روز به روز بیشتر شده است و ساختمان های قدیمی را تبدیل به برج ها و شاپینگ مال ها و… می کنند. امیدواریم که ارزش این بناها بیشتر دانسته شود و از این حالت که به شکل مخروبه است، دربیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *